تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۲
  • ۰



در مطلب قبل درباره پایه های انقلاب اسلامی و نیاز به تبیین ساختارهای اسلامی بحث شد. حال می خواهیم درباره شاخص هایی که مد نظر اسلام، جهت اصلاح ساختارهاست صحبت نماییم. شاخص های اجتماعی اسلام چیست؟

شاخص های زندگی در اسلام به دو دسته تقسیم می شوند. شاخص های فردی و شاخص های اجتماعی.

خداپرستی، انجام واجبات و ترک محرمات، زهد، تقوا و رفتارهای دیگری از این دست که همگی فردی محسوب می شود و هر فرد مسلمان برای رسیدن به قرب الهی وظیفه انجام آن را دارد. اما علاوه بر شاخص های فردی یکسری وظایف دیگر به انسان واگذار شده و آن عبارت است از وظیفه مدیریت دنیا. «دنیا را باید آباد کند». آباد کردن دنیا یعنی چه؟ یعنی خداوند متعال لوازم و استعدادهای فراوانی را در طبیعت قرار داده و به انسان وظیفه نموده آنها را بشناسد و برای پیشرفت بشریت تلاش کند. این مسئولیت بشریت است زیرا خلیفه خدا بر روی زمین است.

چطور می توان زمین را آباد نمود؟ چه شاخص ها و رفتارهایی مدنظر اسلام است؟ چند شاخص کلی در این زمینه در قرآن و حدیث به چشم می خورد. مثل اسقرار عدالت، ایجاد روابط صحیح انسانی، ایجاد حکومت حق، ایجاد دنیای آباد و آزاد و... . (اگر به دقت به این شاخص ها دقت شود در می یابیم، هیچ یک از این شاخص ها بدون داشتن حکومتِ حق امکان تحقق نمی یابند.)

و در کنار آن انسان وظیفه دارد استعدادهای درونی خود را بشناسد و بارور کند؛ «الیکم انفسکم». خرد انسانی، حکمت انسانی، دانش انسانی و توانایی های دیگر انسانی؛ و این نیز نگاهی کلی و کلان به انسان است.

مقام عظمای ولایت(مدظله) در این رابطه می فر مایند: «...در یک نگاه، انسان همه کاره عالم است؛ هم مسئول خود و تربیت خود و تعالی خود و تزکیه خود و تطهیر خود، هم مسئول ساختن دنیا. این نگاه اسلام است به انسان.»

  • ۹۲/۰۱/۱۲