تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۳
  • ۰


جریان دوم، دیدگاه اسلام سنتی می باشد. این جریان مبنا را بر «تبلیغ هویت دینی» بنا نهاده است. توجه به روبنای اسلام از مبانی این نوع دیدگاه محسوب می شود. تنها به حمایت لفظی از اسلام پرداختن؛ کار خویش را تنها بر احکام اولیه و موعظه مردم دادن قرار دادن؛ از ویژگی های این گروه می باشد. این جریان، فهم سنتی از اسلام را در دستور کار خود دارد. به رشد فردی اعتقادی راسخ دارند. چندی پیش یکی از این علما از شروع سال تحصیلی در سال جدید، بیان داشتند: «طلبه های محترم تنها وظیفه دارند درس بخوانند و هیچ توجهی به اتفاقات و حواشی اطراف خود نداشته باشند و...» حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر حکومت اسلامی از دست برود. این درس خواندن ها و عالم شدن ها به چه کار می آید؟

دیدگاه سوم، رویکرد اسلام ناب می باشد. در این دیدگاه مبنا «حفظ هویت اسلامی» می باشد. توجه به فلسفه احکام اسلام. عمیق شدن و اجهاد از مبانی اسلامی برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام، ظرفیت سازی دائمی در مبانی اسلامی، تولید، تفاهم و اجرای گفتمان انقلاب در جبهه های مختلف اقتصاد، سیاست و فرهنگ از مبانی این جریان محسوب می شود. همین دیدگاه همواره از طریق علمای روشنفکر از بعد از غیبت حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه) دائما در حال پیشرفت و تحقق است. امام خامنه ای(مدظله) در این مورد می فرمایند: «این قرن، قرن بازگشت ملتها به هویت خود، به انسانیت خود و شکستن طلسم سلطه گری و سلطه پذیری یاشد، همچنانی که این قرن، قرن روکردن به معنویت است.» (بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه سمنان)

  • ۹۲/۰۱/۲۱