تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

با فوت امام خمینی(ره) و آغاز زعامت نایب ایشان امام خامنه ای(مدظله) عصر جدیدی در حوزه کارآمدی انقلاب اسلامی بوجود آمد، فضای بعد از جنگ و ایجاد فضای ثبات و امنیت در جامعه مرحله جدیدی را برای انقلاب نوپا پیش آورد و آن مرحله دولت اسلامی می بود. این موضوع که از ابتدای انقلاب همواره روی میز دولت مردان انقلاب قرار داشت اینک به اولویت اول مردم و رهبری بدل شده و زمینه هایی برای تحقق آن بوجود آمد. هرچند که برای آمده شدن شرایط و نشان دادن عدم کار کرد مدل های غربی و شرقی، 16سال صبر و حوصله نیاز داشت و لیکن با پایان دولت های تکنوکرات و تجدید نظر طلب و روی کار آمدن دولتی با شعار محوری «عدالت» زمینه های تحقق آن آرام آرام بوجود آمد و گفتمان اصلی مردم در این دوره قرار گرفت. رهبری معظم بیانات خود را راجع به این موضوع بصورت جدی از سال 85 و بعد حدود یک سال از شروع این دولت بیان داشتند. توجه به آرمان ها و مسائل اصلی نظام در این دولت سبب می شود، رهبری نظام سرآغاز و پایه های قانون اساسی جدیدی با عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» بنا بگذارند.

شروع فصلی نوین در حرکت انقلابی مردم ایران، با شعار تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نام گذاری دهه چهارم انقلاب به نام دهه عدالت و پیشرفت توامان و برگزای چهار نشست راهبردی در این حوزه نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. ایشان در این خصوص می فرمایند: «...وقتی می گوییم الگوی ایرانی- اسلامی، یعنى یک نقشه‌ى جامع. بدون نقشه‌ى جامع، دچار سردرگمى خواهیم شد؛ همچنان که در طول این سى سال، به حرکتهاى هفت و هشتى، بى‌هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم. گاهى یک حرکتى را انجام دادیم، بعد گاهى ضد آن حرکت و متناقض با آن را - هم در زمینه‌ى فرهنگ، هم در زمینه‌ى اقتصاد و در زمینه‌هاى گوناگون - انجام دادیم! این به خاطر این است که یک نقشه‌ى جامع وجود نداشته است. این الگو، نقشه‌ى جامع است؛ به ما میگوید که به کدام طرف، به کدام سمت، براى کدام هدف داریم حرکت میکنیم. طبعاً همین طور که دوستان گفتند، وضعیت مطلوب باید تصویر شود و چگونگى رسیدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بایستى بیان شود. یقیناً سؤالات زیادى مطرح خواهد شد؛ این سؤالات بایستى دانسته شود. یکى از آقایان اینجا گفتند چهار هزار سؤال وجود دارد؛ این خیلى خوب است. این سؤالها شناخته شود، دانسته شود. این حرکت بایست در مجموعه‌ى نخبگانى ما به وجود بیاید. سؤالها مطرح شود، به این سؤالها پاسخ داده شود؛ این حرکت طولانى‌مدت است...»

این موضوعی است که برای رسیدن به قله های تمدن اسلامی ضرروی می باشد زیرا باید از این مرحله نیز عبور نموده و به مرحله جامعه اسلامی رسید. مرحله بعد از آن شروع تمدن نوین اسلامی خواهد بود که انشاالله ظهور حضرت ولیعصر(عج) همراه باشد.

  • ۹۲/۰۲/۲۱