تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

9 دی‌ماه 1395 حوزه علمیه قم و مدرسه دارالشفاء میزبان یک همایش بسیار مهم و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، همایشی تحت عنوان "حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت". به همین منظور دبیر این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری در گفت‌وگویی با برنامه "روی خط خبر" در تاریخ 9 آذرماه 1395 گزارشی اجمالی از آنچه در این همایش اتفاق خواهد افتاد را ارائه دادند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه مطالعه نموده و فیلم آن را از اینجا مشاهده نمایید.

مجری: دبیر همایش ملی "حوزه انقلابی و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت" از تمهیدات برای برگزاری این همایش خبر داد. حجت‌الاسلام علی کشوری! سلام. درباره جزئیاتِ این خبر توضیحات بیشتری را برای ما ارائه می‌دهید؟

حجت‌الاسلام علی کشوری: علیکم السلام و رحمة الله و برکاته. بسم الله الرحمن الرحیم، همان‌طور که حضرتعالی اشاره فرمودید مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تصمیم گرفته است که در روز 9 دی همایشی را تحت عنوان "همایش ملی حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" برگزار کند. ان‌شاءالله از شنبه‌ی آینده پیش‌نشست‌های این همایش آغاز می‌شود که تعداد این پیش‌نشست‌ها 27 عدد است. 16 مورد از این پیش‌نشست‌ها در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و در استان‌های مختلف برگزار می‌گردد و 11 مورد از این نشست‌ها نیز در حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. در روز 9 دی و در همایش اصلی نیز گزارشِ رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که ما در این 27 پیش‌نشست با نخبگان و حوزویان انجام می‌دهیم خدمت حوزویان و نخبگان و مسئولین ارائه می‌شود.

ما در این همایش ملی سه سؤال اصلی را بررس می‌کنیم. سؤال اول راجع به روش‌های تغییر در سیاست‌های پولی و مالیِ ربوی است. مردمِ خوبِ ما مطلع هستند که بانک‌ها در میان مردم عملکرد خوبی را از خود به یادگار نگذاشته‌اند. باید فعالیت‌های تئوریک و گفتمانی‌ای انجام شود تا سیاست‌های پولی و مالیِ کشور را دچار تغییر بنیادین کنیم. این یکی از سؤالاتی است که در همایش "حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به آن می‌پردازیم.

سؤال دومی که به همراه حوزویان در طول روزهای همایش به بررسی آن می‌پردازیم راجع به نحوه تحول در الگوی آموزشی و تربیتی کشور است. نظام آموزش و پرورشِ کشور یک نظام آموزش و پرورش علیل است؛ یعنی نمی‌تواند در طول دوران آموزش تربیت‌ها و آموزش‌های دینی را در اذهان جامعه فربه کند و یکی از ثمرات آموزش‌های بدِ نظام آموزشی، همین 42 درصد طلاقی است که در شهر تهران مشاهده می‌کنیم؛ یعنی به دلیل اینکه نظام آموزش و پرورش نمی‌تواند مفهوم خانواده را آموزش دهد، ما با 42 درصد طلاق روبرو هستیم. لذا ما در این همایش قصد داریم این موضوع را نیز بررسی کنیم.

موضوع سومی که در همایش ملی "حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به آن پرداخته می‌شود مسأله نظام قانون‌گذاریِ کشور است. بینندگان فهیم شبکه‌ی خبر مطلع هستند که ما در طول سال‌های اخیر با پدیده‌ای فلج‌کننده به نام قانون بد روبرو بوده‌ایم. قانون، باید محور نظام اجتماعی باشد ولی اگر همین قانون به خوبی تنظیم نشود نظمِ اجتماعی را فلج می‌کند. بنابراین سؤال سومِ همایش ملی "حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" این است که چطور می‌توان قانون موافق شرع یا همان قانون خوب را در نظام برنامه‌ریزی کشور پیاده کرد. ان‌شاء‌الله بعد از دورِ اول این همایش، سؤالاتِ دیگرِ مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در دستور کار همایش‌های بعدی قرار خواهیم داد.

مجری: حاج آقای کشوری! پس همان‌طور که شما گفتید این همایش قرار است به دغدغه‌هایی از جمله 1. عملکرد بانک‌ها، 2. نحوه تحول در الگوی آموزشی و تربیتی و 3. نظام قانون‌گذاری کشور بپردازد. حالا با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته دارید فکر می‌کنید برگزاری این همایش چه پیامدها و بازتاب‌هایی داشته باشد؟

حجت‌الاسلام کشوری: در واقع این سه سؤال، سه بن‌بست در ذهن مسئولین ما هستند و باید از پایگاه دین پاسخ داده شوند. در واقع ایده اصلی همایش ما این است که یک‌مرتبه این سؤالاتِ پاسخ‌داده‌نشده و این بن‌بست‌های ذهنیِ مسئولین - که منشأ آنها توسعه غربی می‌باشد - را در ذهن نخبگان حوزوی و به خصوص نخبگانِ جوان حوزوی بازخوانی کند تا حوزه علمیه در یک بازه‌ی میان‌مدت طلبه‌های فاضلی که می‌توانند در این حوزه‌های کارشناسی ورود پیدا کرده و نظریه‌پردازی کنند را به تعداد انبوه تربیت نماید.

مجری: ان‌شاء‌الله. یک سؤال دیگر نیز بپرسم، کمتر از یک‌دقیقه زمان داریم. در حال حاضر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور است. در تدوین این برنامه رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به چه‌میزان مورد توجه قرار گرفته است؟

حجت‌الاسلام کشوری: اگر بخواهم به صورت خلاصه به این سؤال مهمِ شما پاسخ دهم باید بگویم اولاً به فضل الهی و به کمک نخبگان و این قیامِ نخبگانی علیه برنامه ششم، برای اولین‌بار در طول هفتاد سال گذشته اختیار برنامه توسعه از دست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خارج و در دست مجلس و نمایندگان مجلس قرار گرفته است، یعنی [نمایندگان مجلس] در حال نوشتن برنامه‌ای برای اداره کشور هستند.

مجری: آقای کشوری! کمتر از سی‌ثانیه زمان داریم، لطفاً به سؤال من به صورت مصداقی پاسخ دهید.

حجت‌الاسلام کشوری: پس ما یک گام جلو رفته و برای اولین‌بار اجازه نداده‌ایم که جریان توسعه‌گرا برنامه‌ی توسعه را بنویسد؛ ولی گام دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه ما خودِ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در برنامه ششم بگنجانیم. در این مورد باید بگویم تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد و ان‌شاء‌الله باید در فرصت مناسب گزارش قسمت دوم را ارائه بدهم ولی همان‌طور که عرض کردم ما یک قدم پیش رفته‌ایم و برنامه ششم، همان برنامه‌ی خطرناکِ قبلی نیست و دچار تغییرات اساسی شده است.

مجری: سپاس‌گزارم از توضیحات شما حجت‌الاسلام علی کشوری.

  • ۹۵/۱۰/۲۶