تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با حضور در چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، از غرفه پایگاه ٥٩٨ بازدید نمود.

ایشان در خصوص دلایل مخالفت مجمع تشخیص با برنامه ششم اظهار داشت: موضوع نامه ای که توسط  مجمع تشخیص به آیت الله جنتی نوشته شد تبیین مغایرت های برنامه ششم با اسناد بالا دستی نظام بود و اعلام شد که ١٦ مورد مغایرت اساسی وجود دارد که برای مثال میتوان وابستگی بیش از حد بودجه به نفت و یا سیاستهای حوزه سلامت را به عنوان برخی از آنان برشمرد.

وی ادامه داد: معنای این عبارت این است که اولا تعداد مغایرت ها بیش از اینهاست و این ١٦ مورد اهم آنهاست. ثانیا بنای مجمع تشخیص این نبوده است که تطابق برنامه ششم با اسناد بالادستی را بررسی کند.

کشوری تصریح کرد: برای مثال یکی از اسناد بالا دستی نظام سیاست های ٨٠ گانه ابلاغی رهبری برای برنامه ششم است و این ٨٠ مورد سیاست باید احکام اجرایی پیدا کنند ولی لایحه ٣٥ ماده ای که دولت به مجلس داده و حتی ١١٠ ماده ای که مجلس به آن اضافه کرد، احکام اجرایی ذیل سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب تعریف نمی شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: متاسفانه در نظام برنامه ریزی کشور به اسناد بالادستی نظام توجه نمی شود برای مثال در همین سیاست های ٨٠ گانه رهبری برای برنامه ششم بحث مهمی در حوزه تربیت در سنین کودکی و نوجوانی وجود دارد اما اگر نگاهی به برنامه ششم بیندازید مشاهده می کنید که برنامه ششم از این موضوع خالی می باشد و هیچ حکم برنامه ای مشخصی برای این موضوع وجود ندارد و صرفا یکسری کلیات بیان شده است.

کشوری ادامه داد: نمونه های  زیادی از این بی توجهی ها به سیاست های ٨٠ گانه رهبری برای برنامه ششم مشاهده می شود و مجمع ١٦ بند آن را مغایرت قطعی می داند و خیلی از مغایرت ها را بحث نکرده است.

وی تصریح کرد: اما چیزی که باید در نظام برنامه ریزی اصل قرار گیرد این است که برنامه ریزی با اسناد بالادستی تطابق داشته باشد و اینکه ما موارد مغایر را احراز کنیم راه درستی نیست در نتیجه بسیاری از سیاست های اعلامی رهبری به نتیجه نمی رسد و دقیقا سیاست هایی چنین وضعیتی را دارند که ناظر بر بهبود معیشت قشر ضعیف جامعه است.

کشوری گفت: اینکه چرا سازمان برنامه و بودجه به اسناد بالا دستی نظام بی تفاوت است به این برمی گردد سازمان برنامه و بودجه براساس توسعه غربی برنامه ریزی می کند و اسنادبالادستی براساس نگاه انقلاب و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ابلاغ می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی که اشکالات برنامه ششم را بررسی می کردیم همیشه دو اشکال را وارد میکردیم. اشکال اول عدم توجه به اسناد بالادستی که با ابلاغ اخیر مجمع تشخیص در این خصوص، ادعای ما اثبات شد. اشکال دوم در عدم فهم مفاهیم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت توسط نظام برنامه ریزی کشور بود.

کشوری گفت: جابجا شدن مدیران هم این مشکل را حل نمی کند و این بن بستی است نظام برنامه ریزی در آن گرفتار شده است و تنها راه علاج آن هم گسترش الگوی ایرانی ‏ ‏إسلامی ‏ ‏پیشرفت ‏است.


ایشان افزودند: ‏ما تصمیم گرفتیم چنانچه نظام برنامه ریزی فعلی پایرجا بود برای برنامه هفتم برنامه ای مستقل از نگاه توسعه گرای غربی مبتنی بر الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی بنویسیم. این برنامه سه قسمت دارد که قسمت اول شامل مبانی نظری برنامه با نگاه پیشرفت اسلامی، قسمت دوم ساختار و محورهای مهم برنامه ریزی از نگاه الگوی پیشرفت و قسمت سوم اعدادکمی برای برنامه است.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده به جبهه فکری و فرهنگی انقلاب این است که از حالت انتقاد به توسعه غربی خارج شده چرا که این جریان با شکست هفتادساله برنامه های خود در ایران به سمت مرگ کاربردی میل پیدا کرده است همانطور که پیشنهاد این جریان برای رفع تحریم ها و حوزه سیاست خارجی شکست خورد و برجام میوه نظری سیاست خارجی توسعه گرای غربی است و به نوعی می توان مهمترین دستاورد دوران پسابرجام را شکست نظریات توسعه گرای غربی به گونه ای که تمام مردم متوجه آن شدند دانست و چنین شکستی برای این جریان در ٢٠٠ سال اخیر بی نظیر است پس جبهه فکری و فرهنگی انقلاب باید به سمت نظام سازی اصلاحی اجتماعی حرکت کند.
  • ۹۵/۱۲/۱۷