کارگروه عدالت و پیشرفت شهرستان ورامین

کارگروه شهدای گمنام شهرستان

کارگروه عدالت و پیشرفت شهرستان ورامین

کارگروه شهدای گمنام شهرستان

کارگروه عدالت و پیشرفت شهرستان ورامین

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام علی کشوری در نشست تبیین اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی در قم(۵ آذر ۱۳۹۵) به نقد اظهارات یکی از اساتید حوزه علمیه قم پرداخت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه این بخش از سخنان ایشان به شرح زیر است:

...یکی از آقایان این اواخر بحثی را فرموده بودند که میزان حمایت اساتید نسبت به نظام از میزان انتقاد آنها نسبت به نظام پیشی گرفته است. بنده این مسأله به ذهنم آمد که این استاد محترم مسأله حمایت را چه تعریف می‌کند؟! اگر منظورشان حمایت فکری و کمک به مدیریت تحولات است، که مجموعه نشست اساتید محترم فعال در این حوزه تقریباً هیچ کمکی فکری به مسأله مدیریت تحولات نمی‌کنند. خب اگر مراد حمایت سیاسی در بزنگاه‌ها است، سؤال این است که چقدر این حمایت‌ها مؤثر است؟ مثلاً وقتی بانک‌ها زندگی مردم را به ربا آغشته کرده‌اند و مردم ناراضی شده‌اند، وقتی شما حمایت سیاسی می‌کنید اتفاقاً به ضرر حکومت تمام می‌شود. چون مردم می‌گویند حوزه مشکلات ما را درک نمی‌کند و اینها فقط دارند از اصل حکومت دفاع می‌کنند. باید تلقی‌های فعلی در حوزه را به چالش کشید. بنده این مباحث را در آینده دوره تشریح می‌کنم...


دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: پس گفتگوی ما با حوزه علمیه و آن دسته از آقایانی که در حوزه علمیه هستند و احتمالاً إن‌قلت‌هایی به حکومت دارند، در دو دسته بحث و از دو پایگاه مباحثاتی شروع می‌شود. یک پایگاه مباحثاتی ما به علم اصول برمی‌گردد که ان‌شاءالله در آینده بحث خواهیم کرد. یک پایگاه مباحثاتی ما هم به مفهوم مدیریت تحولات برمی‌گردد؛ که این بخش دوم را در همین دوره توضیح خواهم داد. یک سؤالی وجود دارد و من این سؤال را هم خیلی عقلایی می‌دانم. مثلاً در تحولاتی که سند 2030 برای آموزش کشور پیشنهاد داده بود، هم بر ضد آیه نفی سبیل بود؛ چون معنای دخالت مستقیم مدیریت یونسکو بر آموزش کشور را داشت. هم از حیث محتوا آموزش‌های مرتبط با شهروند جهانی را دنبال می‌کرد که بنده در مباحث شرح داده‌ام که سند 2030 به دنبال چه بوده است. سؤال این است: با هر درکی هم که از حکومت داشته باشیم، نمی‌توانیم قائل به این باشیم که نفی سبیل شکسته شود، نمی‌توانیم به سمتی برویم که به جای تربیت دینی، تربیت شهروند جهانی در دستور کار قرار بگیرد. 

می‌دانید همه آقایانی که به بعضی از مباحث انقلاب إن‌قلت دارند، اینها هم با سند 2030 مخالفت کردند. حداکثر انتقادی که داشتند در نوعِ برخورد بود که می‌گفتند حوزه باید با منطق بیشتری به مقابله با این سند ضاله برود. ببینید خود آقایان هم هیچ‌وقت نمی‌توانند در مقابل تحولات ساکت بمانند. حال بر این مبنا می‌توان یک سؤالی از حوزه پرسید؛ اینکه برنامه شما برای مدیریت تحولات اجتماعی چیست؟ حوزه بما هو أحدٌ من العقلا!

به هر حال ممکن است این تحول ضد دین تمام شود، ضد نفی سبیل تمام شود. مثلاً تحولی که الان در حوزه بانک‌ها به وجود می‌آید، همه می‌دانیم به گسترش ربا کمک کرده است. خب آیا ما تحولات سیاست‌های پولی و مالی را پیگیری نکنیم تا اجرایی شود و نتیجه آن گسترش ربا در جامعه شود و بعد ما هم به یک فتوایی بسنده کنیم که مثلاً ربا حرام است؟! یا مثلاً فتوا دهیم حقوق کارمندانی که در بانک‌ها کار می‌کنند حرام است که برخی آقایان اینگونه گفته‌اند؟! یا خیر؛ به سمتی برویم که مدیریت تحولات در سیاست‌های پولی و مالی را بر عهده بگیریم...