تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

v   انقلاب اسلامی، آیه ی اجتماعی خدا در عصر مدرنیته

آیه اجتماعی خدا در عصر مدرنیته، انقلاب اسلامی است. باید برایش قربانی کرد، فداکاری کرد و طبق سنت خدا اگر کسی برای آن فداکاری نکند طی فرآیندی که از مسیر استدراج می گذرد سنت استبدال جاری می شود.

کلید دار اصلی نظام می گوید ساختارها اولویت ندارد و باید به نفع آرمان ها تغییر کنند.

1.  توسعه غربی و پیشرفت اسلامی دو موضوع مجزا

انقلاب اسلامی برای دستیابی به مهمترین مسئله خود که تئوریزه کردن تفضیلی اداره جامعه بر مبنای دین است- با موانعی روبروست. محور موانع انقلاب در این موضوع، یکسان انگاری پیشرفت اسلامی و توسعه غربی توسط نخبگان است

1.1. ایجاد تغییر در تفکر نخبگان در یکسان دانستن توسعه غربی و پیشرفت اسلامی

1.1.1.          حساس شدن نخبگان در برابر الگوهای توسعه بر اساس مبانی اسلام

1.1.1.1.   متغییر اصلی انقلاب و ادبیات انقلاب

1.1.1.1.1.        مثال: شاخص عدالت و مستضعفین

1.1.1.1.1.1.            دوران سازندگی:

1.1.1.1.1.1.1.                 تشدید فاصله طبقاتی و تضعیف مستضعفین

1.1.1.1.1.1.2.                 اقتصاد بر مبنای توسعه غربی اداره شد

1.1.1.1.1.2.            دوران اصلاحات:

1.1.1.1.1.2.1.                 توسعه همه جانبه به سوی الگوهای غربی

1.1.1.1.1.2.2.                 تشدید فاصله غربی

1.1.1.1.1.2.3.                 فاصله گرفتن از هنجارهای اسلامی

1.1.1.1.1.2.4.                 تا حدی تسلیم شدن سیاسی در برابر غرب

1.1.1.1.1.3.   عدم کارکرد هر دو الگو در جامعه و فاصله گرفتن مردم از هر دوی این دولتها

1.2.                  جلوگیری از مدرنیته در جامعه نیازمند یک نقشه راه

نقشه ما این است که نخبگان، مسئولان و مردم درکشان از تفاوت توسعه و پیشرفت اسلامی یک مرحله ارتقاء پیدا می کند، این اثر اول نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی است.

1.2.1.                       شامل یک مجموعه عملیات در فضای جنگ نرم

1.2.1.1.   شناخت درست توسعه غربی

1.2.1.1.1.        شناخت شاخص های جهانی توسعه WDI

1.2.1.1.1.1.            در 800 شاخص با شش موضوع کلی تقسیم می شود

1.2.1.1.1.1.1.   شامل: جان نما، جمعیت، محیط زیست ، اقتصاد، ملت ها و بازارها

1.2.1.2.   حوزه علمیه به مثابه واحد اطلاعات عملیات این جنگ می باشد

1.2.1.3. تغییر شاخص های بانک جهانی به نفع اسلام و تولید شاخص های مدنظر اسلام و اصل قرار دادن آنها

1.2.2.      اثر اول نقشه راه ارتقاء دیدگاه نخبگان، مردم و مسئولین از تفاوت توسعه و پیشرفت

چون درک روشنی از الگوی پیشرفت اسلامی وجود ندارد، تلاش ها در مرحله نقشه راه تولید الگو به سمت توسعه منحرف می شود.

1.3.    تحولات جوامع غربی بستری برای ایجاد فضای باز در جامعه و آماده ی پذیرش الگو

1.3.1.     ناکارآمدی الگوهای غربی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست امروزه روشن شده است

1.3.2.     با از بین رفتن مستعمرات آمریکا در منطقه دست کشورمان برای تغییر شرایط به نفع اسلام بازتر شده است

2.  چگونگی شکستن طلسم توسعه:

ماحالا باید برای شکستن این طلسم فکر کنیم؛ کدام طلسم؟ این طلسم که کسی تصور کند که پیشرفت کشور باید لزوما با الگوهای غربی انجام بگیرد. این وضعیت کاملا خطرناکی برای کشور است. الگوهای غربی با شرایط خودشان، با مبانی ذهنی خودشان، با اصول خودشان شکل پیدا کرده؛ بعلاوه ناموفق بوده. بنده به طور قاطع این را می گویم: الگوی پیشرفت غربی، یک الگوی ناموفق است. امام خامنه ای (25/2/1386)

2.1.    روشن شدن معنای الگوی پیشرفت برای جلوگیری از رفتن جامعه به سمت توسعه

2.2.                  الگوی پیشرفت اسلامی یعنی ابزار ساخت تمدن اسلامی

2.3.                  ایده محوری انقلاب قبل از ظهور، ساختن تمدن نوین اسلامی است.

2.4.    بحث الگو بسیار نو بوده و جلوتر از توسعه غربی می باشد و نیاز به صبر و حوصله فراوان برای تولید آن می باشد.

ممکن است بحث های نو و جدید انقلاب برای عده ای که با چراغ گردسوز توسعه مانوس هستند درک نشود. بعضی در محیط توسعه پرورش یافته اند و بدنبال همان الگوهای متداول روز دنیا هستند، وقتی شما از یک چیز جدید برایش صحبت می کنید شاید مسئله را درک نکنند.

2.5.                  تبیین روشنی از ایده محوری انقلاب با نخبگان می باشد.

2.5.1.                       چگونه این ایده محوری برای جامعه جا بیافتد؟

از اینجا روی بحث ما با کسانی است که می دانند الگوی پیشرفت اسلامی ابزار ساخت تمدن نوین اسلامی است. طبق مطالعه میدانی سه گروه با سه روش می خواهند این انتقال را انجام بدهند.

2.5.1.1.   استفاده از ابزار آموزشی:

2.5.1.1.1.        منابع پژوهشی و آموزشی مکفی وجود ندارد.

2.5.1.1.2.        فقدان منابع انسانی متبحر در این موضوع

2.5.1.1.3.  جامعه علمی نیازی به الگوی پیشرفت اسلامی را در حال حاضر احساس نمی کند.

2.5.1.2.   استفاده از شیوه های تبلیغی و ترویجی:

همایش برای تبیین ماهیت موضوعات تحولی کار غلطی است. هندسه همایش ها ممکن است به درد طرح ضرورت موضوع بخورد ولی قطعا به درد عمیق کردن و تولید یک موضوع نمی خورد.

2.5.1.2.1.  وقتی می توان از این شیوه استفاده نمود که فکری آماده آموزش شده باشد.

2.5.1.2.2.  نمی توان با همایش و مصاحبه موضوع به شکل عمیق مطرح کرد.

2.5.1.3.   استفاده از شیوه های جامعه شناسی اسلامی:

2.5.1.3.1.  موضوع بحث باید از جایی شروع شود که ضرورت و الویتش مورد انکار نباشد

2.5.1.3.2.  مطلع ورودی بحث باید قابلیت ترجمه به مسئله الگوی پیشرفت اسلامی را داشته باشد

2.5.1.3.3.  موضوع باید قدرت ایجاد مشارکت اجتماعی نخبگان، مسئولین و مردم نسبت به موضوع انتخاب شده در آن باشد.

2.5.1.3.4.        مثال:

2.5.1.3.4.1.            پیشگیری از جرم در قوه قضائیه

2.5.1.3.4.2.            الگوی مصرف غربی نهاد خانواده را تضعیف می کند.

2.5.1.3.4.3.            بانک سوالات عدالت و پیشرفت:

2.5.1.3.4.3.1.                 فاز صفر این بانک 81 موضوع در دل خود دارد

2.6.                  محورهای 27گانه نقشه راه انتقال:

همه حرف ما این است که چون درک روشنی از الگوی پیشرفت اسلامی وجود ندارد، تلاش ها در مرحله نقشه راه تولید الگو به سمت توسعه منحرف می شود. این جدول «موضوعات انتقال نظام» یا همان جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت جلوی این خطر را به فضل و مدد الهی خواهد گرفت.

2.6.1.                       انتقال از بی درکی الگوی پیشرفت به درک الگو

2.6.1.1. روز اول: دیدگاه انقلاب را درباره موضوع خاص برایش جا می اندازیم

2.6.1.2. روز دوم: دیدگاه غرب را موازی این دیدگاه برایش تبیین می کنیم

2.6.1.3. روز سوم: سوالات که باعث چالش دیدگاه های غربی می شود را با استفاده از ادببیات انقلاب مطرح می کنیم.

  • ۹۲/۰۵/۰۷