بسم الله الرحمن الرحیم
استفاده از ظرفیت برنامه ششم برای ایجاد
تحول بنیادین در آموزش و پرورش؛یکی از موضوعات مهمِ مورد اشاره در بیانات
امروز آیت الله امام خامنه ای دردیدار با جمعی از معلمین کشور بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه در این دیدار ایشان به موضوع مهم "تحول بنیادین در آموزش و پرورش"
اشاره کردند و برای تحقق "سند تحول بنیادینِ آموزش و پروش"؛ اجرای همه
جانبه این سند، آشنائی بیشتر بدنه آموزش و پرورش با این سند و استفاده از
ظرفیت برنامه ششم برای اجرای این سند را ضروری دانستند.
لازم به ذکر است که تأکید رهبری معظم
انقلاب بر توجه به موضوع تحول بنیادین آموزش و پرورش در تدوین برنامه ششم،
برخواسته از نگاه پیشرفت محور معظم له به امر اداره کشور است و توجه
مسئولین دولت و نمایندگان مجلس به این مسئله مهم به معنای جلوگیری عملی از
تدوین برنامه ششم با نگاه توسعه محور محسوب می شود.
متن کامل بیانات معظم له در بار تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در ادامه بخوانید:
یک مسئله هم مسئلهی
تحوّل بنیادین آموزش و پرورش است
که خوشبختانه امروز وزیر محترم مورد اشاره قرار دادند و فعالیّتهایی که
انجام گرفته است را فیالجمله بیان کردند؛ بنده هم گزارشش را قبلاً
دیدهام. آنچه مهم است این است که در باب این تحوّل بنیادین، اصل اینکه
نظام آموزش و پرورش ما احتیاج به یک تحوّل دارد را همه پذیرفتهاند. این
نظام قدیمی آموزش و پرورش در کشور، اگر هیچ عیب دیگری هم نمیداشت، همین که
با گذشت زمان هیچ نوآوری در آن بهوجود نیامده بود، کافی بود که انسان آن
را رد کند و معتقد باشد به تحوّل بنیادین. این سند تحوّلی هم که خوشبختانه
دو سه سال پیش فراهم شد و ابلاغ شد(۶) و بر اساس آن برنامهریزی شد، از نظر
کارشناسان زبده و برجستهی آموزش و پرورش، یک سند خوبی است، سند متینی
است؛
آنهایی
که اهل این کارند، خبرهی این کارند، این سند را تأیید میکنند؛ میگویند
سند تحوّل بنیادین که با ساعتها کار، با زمانهای طولانی و با تلاش فراهم
شده است، همه کمک کردهاند که این سند بحمدالله فراهم شد و ابلاغ شد، این
را کارشناسها و خبرههای آموزش و پرورش تأیید میکنند و میگویند سند بسیار
متقن و مهمّی است. پس این سند باید اعمال بشود. البتّه از اینجور
چیزها، منتظر نتایج زودبازده نباید بود، اینها چیزهایی نیست که ظرف یکسال و
دوسال و پنجسال نتایجش ظاهر بشود؛ اینها چیزهایی است که صبر و حوصله لازم
دارد، کار لازم دارد، کار مستمر لازم دارد.
یک نکته این است که انسجام این سند حفظ
بشود. اشاره کردند که یک تعدادی از موادّ این سند اجرایی شده است؛ خوب
است، لکن همهی موادّ این سند باید اجرایی بشود؛ این یک مجموعهی منسجم
است. اینکه ما برخی از مواد را، فرض کنید چهل مادّه یا در این حدود را
اجرایی کنیم، بقیّه را مغفول بگذاریم، این به نتیجه نخواهد رسید. انسجام
این مجموعه بایستی حفظ بشود. وقتی همهی موادّ این مجموعه مورد عمل قرار
گرفت، آنوقت کار پیش خواهد رفت، سرعت پیدا خواهد کرد، درست انجام خواهد
گرفت.
یک نکتهی دیگر این است که بدنهی
آموزش و پرورش کشور با این سند آشنا بشوند؛ مطالبات این سند را بدانند که
چیست. معلّمی که در فلان مقطع دبستان یا دبیرستان تدریس میکند، بداند که
این تحوّل بنیادین از شخص او چه خواسته است. مدیر و رئیس دبستان یا
دبیرستان بداند که وظیفهی او و تکلیف او در قبال دانشآموز بر اساس این
سند چیست. مطالبات این سند باید مشخّص بشود؛ بایستی برنامهریزی کرد برای
اینکه ما مطالبات سند را در سطح وسیع و گستردهی آموزش و پرورش تفهیم کنیم،
بحث کنیم.
یک مسئلهی دیگر [این است] که
دستگاههای تبلیغی و رسانهی ملّی باید به کمک بیایند. حتّی گاهی پیشنهاد
میشود که یک شبکهی صداوسیما مخصوص این کار باشد که بتواند این موضوع را
تبیین کند و تفهیم کند. این البتّه بستگی دارد به اینکه مسئولین آموزش و
پرورش بنشینند با مسئولین صداوسیما و آنها هم همراهی کنند.
یک موضوع دیگری که در این مسئلهی سند
مهم است که وزیر محترم هم خوشبختانه امروز اشاره کردند، ظرفیّت برنامهی
ششم است. الان سیاستهای برنامهی ششم در حال تدوین است، بعد هم خود برنامه
را تدوین میکنند، تصویب میکنند، اجرا میکنند. در ضمن این برنامه و در ذیل
این برنامه، مسئلهی آموزش و پرورش و سند تحوّل بنیادین باید حتماً دیده
بشود تا بدانیم ما در سال ۱۴۰۴ چه خواهیم داشت در آموزش و پرورش.
یک نکتهی اساسی این است، این را من به
مسئولین آموزش و پرورش عرض میکنم، مراقب باشید که برنامههای دمِدستی و
تغییروتبدیلهای سطحی و روزمرّه جای تحوّل بنیادین را نگیرد؛ ما را راضی
نکند، خوشحال نکند که ما داریم تغییر میدهیم. تغییرات سطحی مهم نیست؛ اساس،
همان موادّ تحوّل بنیادین است که بتدریج این بنا نوسازی بشود؛ این مهم
است.
خوشبختانه شرایط هم آماده است؛ من نگاه
که به سطح کشور میکنم؛ بهنظرم میرسد که امروز شرایط شما و مسئولان محترم
آموزش و پرورش برای کیفی کردن آموزش و پرورش، برای تحوّل اساسی و بنیادین
در این دستگاه مهم و حسّاس آمادهتر است. یکروزی ما هجده میلیون دانشآموز
داشتیم، امروز کمتر از سیزده میلیون دانشآموز داریم؛ این یک فرصت است.
یکروزی بود که ما از لحاظ فضاهای آموزشی دچار عسرت جدّی بودیم؛ مدارس دو
نوبته و سه نوبته در سطح کشور کم نبود؛ امروز خوشبختانه آن وضعیّت وجود
ندارد. در اغلب جاهای کشور، مدارس وضع خوبی دارند؛ افرادی هم علاقهمندند،
میآیند و وارد میشوند که بایستی این جریان [حفظ شود]. امروز بنابراین
شرایط آماده است برای اینکه ما بتوانیم این تحوّل را انجام بدهیم. بههرحال
خوشبختانه کشور دارای
ثبات است، دارای
امنیّت است،
مسئولین دولتی با علاقهمندی مشغول کار هستند. امروز روزی است که ما
بتوانیم انشاءالله آموزش و پرورش را از لحاظ کیفی، از لحاظ محتوایی، از
لحاظ بنیانی به یک نقطهی اساسی برسانیم. و همینطور که عرض کردم محور این
تحوّل معلّمین هستند؛ آن کسی که در وسط میدان ایستاده است، شما معلّمین
عزیز هستید. من به همهی معلّمین سرتاسر کشور، به این وسیله و در این
موقعیّت سلام عرض میکنم و امیدوارم خداوند همهی معلّمین عزیز را در کنف
حمایت خودش حفظ کند.