بسم الله الرحمن الرحیم
نشست تخصصی تبیین الگوی پیشرفت ۵۰ سال آینده انقلاب اسلامی روز یک شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ در محل سالن همایش اداره نمایشگاه های آستان قدس رضوی - علی رغم اجرای ناقص آئین نامه نشست های الگوی پیشرفت اسلامی -برگزار گردید.
محتوای مطرح در این نشست تخصصی شامل تبیین یک مقدمه -با موضوع بررسی اجمالی ناکارآمدی های سیستم برنامه ریزی کشور- و سه بخش اصلی -با موضوع تصویر سازی درباره الگوی پیشرفت اسلامی- بود. در بخش مقدمه، فهرستی از ناکارآمدی های برنامه ریزی مبتنی بر توسعه غربی در حوزه های آموزش و پرورش، سلامت، سیاست خارجی، خانواده و سیاست های پولی و مالی ارائه گردید و در بخش دوم در قالب پاسخگوئی به سه سؤال؛ شامل: ۱- هدف نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟ ۲- چارچوب تدوین نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی کدام است؟ و ۳- اولویت دار ترین نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی به چه سؤالاتی پاسخ می دهند؟ تصویری از آینده برنامه ریزی انقلاب اسلامی ارائه شد.
در مباحث مرتبط با سؤال اول این نشست تخصصی؛ "سود ارتباطی" به عنوان هدف نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی معرفی شد. "سود ارتباطی" در معنای ساده خود به معنای سودی است که انسانها از ناحیه روابط انسانی تکامل یافته دریافت می کنند. هریک از نظریات بخشی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی به نوعی این نوع از سود را تقویت می کنند. "سود ارتباطی" ۱۲ نوع سود مانند کاهش هزینه های اقتصادی، افزایش سلامت جسمی و روحی، ارتقاء کیفیت در تعلیم و تأدیب، خودکنترلی و امنیت و... را شامل می شود. برای فهم بهتر اصطلاح "سود ارتباطی" - که به صورت ساده بیان کننده مقصدِ نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی است- باید آن را با اصطلاحاتی مانند ارزش افزوده و سود اقتصادی، سود صنعتی، سود اجتماعی - که بیان کننده مقصد نظریات توسعه غربی است- مقایسه نمود.
در مباحث مرتبط با سؤال دوم این نشست تخصصی؛ چارچوب تبویب نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی تبیین شد. همه نظریات بخشی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی در قالب "الگوی ساخت" (الگوی نظام سازی اسلامی) تبویب شده اند. الگوی نظام سازی اسلامی ساختار ارائه نظریات بخشی و در واقع ساختار نظام سازی را تشریح می کند. مطابق با "الگوی ساخت" هر نوع نظریه پردازی برای هدایت جامعه دارای سه بخش ۱- الگوی پژوهش ۲- الگوی پرورش و ۳- الگوی پردازش است. در بخش الگوی پژوهش تعریف های مورد نیاز برای نظام سازی مطرح می شود. در بخش الگوی پرورش تصویر سازی های ناشی از تعاریف ایجاد می گردد و در بخش الگوی پردازش هم چگونگی اتخاذ تصمیم در راستای تصویر ایجاد شده انتظام می یابد. همه نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی در مرحله تبویب و ارائه -و نه در مرحله استنباط- در چارچوب "الگوی ساخت" سامان یافته اند. به عنوان مثال نظریه تَعَرُّف دارای سه بخش پژوهش (تکامل روابط انسانی)، بخش پرورش (مقابله با عوامل محرومیت زا) و بخش پردازش(طرح های طیبات، قُری و....) است. برای فهم بهتر "الگوی ساخت" و فوائد آن در مدیریت تحولات، باید آن را با چارچوب طبقه بندی و حل مسئله در مدل های آینده پژوهی و ماتریس SWOT مقایسه نمود.
در مباحث مرتبط با سؤال سوم این نشست تخصصی؛ سؤالات اصلی ۹ نظریه بخشی الگوی پیشرفت اسلامی شامل ۱- نظریه مدیریت شهری محله محور ۲- نظریه پیش گیری ساختاری از بیماری ۳- نظریه آموزش و پرورش آینده ۴- نظریه تَعَرُّف (نظریه حوزه محرومیت زدائی) ۵- نظریه مدرسه اقامه ۶- الگوی جدید نگهبانی از نظام ۷- الگوی تنظیم و تحلیل خبر ۸- نظریه علم آینده و ۹- الگوی تولید خانوادگی تبیین گردید.
شایان ذکر است که در این نشست تخصصی حدود ۳۰۰ نفر از نخبگان مشهدی و دیگر شهر ها، خصوصاً جمعی از نمایندگان ولی فقیه در استانها و اعضای مجلس خبرگان حضور داشتند.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷- قم؛ مرکز علوم اهل بیت علیهم السلام
- ۹۸/۰۲/۱۰