به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه متن کامل نقشه فعالیت های مرتبط با نقشه الگوی پیشرفت اسلامی در سال ۱۳۹۸ به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلْعَزِیزِ اَلْجَبَّارِ اَلْحَلِیمِ اَلْغَفَّارِ اَلْوَاحِدِ اَلْقَهَّارِ اَلْکَبِیرِ اَلْمُتَعَالِ «سَوٰاءٌ مِنْکُمْ مَنْ أَسَرَّ اَلْقَوْلَ وَ مَنْ جَهَرَ بِهِ وَ مَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّیْلِ وَ سٰارِبٌ بِالنَّهٰارِ » أَحْمَدُهُ وَ أَسْتَعِینُهُ وَ أُومِنُ بِهِ وَ أَتَوَکَّلُ عَلَیْهِ «وَ کَفىٰ بِاللّٰهِ وَکِیلاً» «مَنْ یَهْدِ اَللّٰهُ فَهُوَ اَلْمُهْتَدِی» وَ لاَ مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ یُضْلِلْ فَلاَ هَادِیَ لَهُ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ وَلِیّاً مُرْشِداً وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ «لَهُ اَلْمُلْکُ وَ لَهُ اَلْحَمْدُ وَ هُوَ عَلىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ بَعَثَهُ بِکِتَابِهِ حُجَّةً عَلَى عِبَادِهِ مَنْ أَطَاعَهُ أَطَاعَ اَللَّهَ وَ مَنْ عَصَاهُ عَصَى اَللَّهَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ کَثِیراً إِمَامُ اَلْهُدَى وَ اَلنَّبِیُّ اَلْمُصْطَفَى ثُمَّ إِنِّی أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّهَا وَصِیَّةُ اَللَّهِ فِی اَلْمَاضِینَ وَ اَلْغَابِرِینَ(امام علی ابن ابی طالب علیه السلام - کافی)
اینک که دهه پنجم انقلاب اسلامیِ زمینه ساز ظهور آغاز شده و شرایط عمومی کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقق دولت اسلامی (نظام برنامه ریزی مبتنی بر تفکر اسلامی) را درک می کند؛ لازم است تا با سرعت و دقت بیشتری گفتگوهای مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی را پی گیری کنیم. نقشه فعالیت های سال ۱۳۹۸ بر اساس این نیاز ارائه می شود و شامل بیان ۴ موضوعِ ۱- بیان مباحثات فقه آینده، ۲- بیان نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی، ۳- بیان آئین نامه های شکل اقامه (شکل بیان) و ۴- بیان آفت های مهلک غفلت از مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی است.
محور اول مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی؛ گسترش حکیمانه و مبتنی بر استدلال مباحثات فقه آینده است. در مباحثات فقه آینده به ضرورت و چگونگی تحول در تبویب فقه می پردازیم. ارائه یک تبویب جدید از فقه -که نشانه استضائه بیشتر به علم خطا ناپذیر وحی است- می تواند مسیر حل مشکلات مردم را هموارتر کند. در این بخش از مباحثات سال ۱۳۹۸ هجری شمسی ۵ سرفصلِ ۱- تبیین ابواب سه گانه مکتب فقهی هدایت ۲- فقه البیان ۳- فقه العلم ۴- فقه المکاسب و ۵- تبیین شکل رساله های عملیه جدید را مباحثه می کنیم.
محور دوم مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی به تبیین حداکثری نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اختصاص دارد. نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی مسیر فقهی حل یک مسئله مبتلا به، را تبیین می کند. در این بخش از مباحثات سال ۱۳۹۸ هجری شمسی ۲۰ نظریه بخشی مطرح در اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی[۱] -شامل: ۱- نظریه پیش گیری ساختاری از جرم ۲-- نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر خانواده ۳- نظریه مدیریت شهری محله محور ۴- نظریه آموزش و پرورش آینده ۵- نظریه پیش گیری ساختاری از بیماری ۶- نظریه تَعرُّف (نظریه حوزه محرومیت زدائی) ۷- نظریه هسته های توازن فرهنگی (نظریه حوزه برنامه و بودجه) ۸- نظریه مدرسه اقامه ۹- نظریه نظم اختیاری (نظریه حوزه تقنین) ۱۰- نظریه علم آینده (نظریه حوزه تنظیم نقشه علمی کشور) ۱۱- الگوی تنظیم و تحلیل خبر ( الگوی معماری وزارت ارتباطات آینده و صدا و سیمای آینده) ۱۲- الگوی جدید نگهبانی از نظام (الگوی مواجهه با اسناد بین المللی) ۱۳- الگوی نظام سازی اسلامی (نظریه حوزه مدیریت) ۱۴- الگوی مطالبه گری در جمهوری اسلامی ۱۵- الگوی ارزیابی پیشرفت جمهوری اسلامی ۱۶- الگوی بازخوانی، تحلیل و تدوین حوادث تاریخی ۱۷- الگوی طبقه بندی علوم ۱۸- الگوی استظهاری و فقهی ساخت جامعه ۱۹- الگوی ارزیابی و نقد سیاست های پولی و مالی ۲۰- الگوی تولید خانوادگی و الگوی طراحی بازار - مباحثه می شود.
محور سوم مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی؛ گفتگو درباره شیوه صحیح برگزاری نشست های تخصصی، همایش ها و کنگره های علمی و و در یک جمله، تصحیح الگوی مدیریت تحقیقات در کشور است. متاسفانه در شرایط فعلی انگیزه برگزاری بسیاری از جلسات در ظاهر علمی، از انگیزه های غیر مفید و غیر علمی مانند ارتقاء رتبه اداری و انگیزه های جناحی و... تبعیت می کند. این طراحی غلط علت اصلی تولید مقالات، کتب و گزارش های غیر دقیق در جامعه علمی کشور است. آئین نامه های چهارگانه شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی نحوه بیان علم و مدیریت تحقیقات را در ۴ بخش ۱- مدیریت خبر، ۲-مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی تشریح می کند. دقیق ترین مطالب علمی بدون توجه به شکل اقامه و بیان علم، شنیده نمی شود و غلط ترین دیدگاه ها بدون توجه به شکل اقامه و بیان، علم تلقی می گردد. به عنوان مثال اگر شکل برگزاری کنفرانس ملی چشم انداز بیست ساله و الزامات سیاست خارجی توسعه گرا ( ۸ اسفند ۱۳۸۶) - که خروجی آن تدوین نظریه معیوب سیاست خارجی توسعه گرا(زیر ساخت برجام) است- دقیق می بود و یا اگر دولت یازدهم و برخی منتقدین در هنگام اجرای این نظریه (دوران مذاکرات هسته ای) برای تحقق الگوی صحیح نقد برجام، تلاش می کردند؛ خسارت محض برجام بر ملت ایران تحمیل نمی گردید. اینجانب خسارت هائی مانند برجام را محصول الگوی معیوب برگزاری کنفرانس ها، همایش ها، نشست های تخصصی و گفتگوها در کشور می دانم. تغییر در شکل گفتگوهای علمی؛ ضامن دستیابی و به کارگیری نظریات صحیح در اداره کشور و ادامه سریع تر انقلاب اسلامیِ زمینه ساز ظهور است.
محور چهارم مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی به آسیب شناسی فعالیت جریان های غافل از الگوی پیشرفت اسلامی اختصاص دارد. الگو، متکفل تبیین و تحقق دولت و برنامه ریزی مبتنی بر فکر اسلامی است و بدون توجه جدی به آن تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی با مُکث غیر صحیح و توقف و یا تحریف مواجه خواهد شد. اگر نظریه پردازی و بیان درباره الگوی پیشرفت اسلامی رشد لازم را نداشته باشد؛ با اکتفاء به یک سند درباره الگوی پیشرفت اسلامی، نمی توانیم در مقابل تصمیم سازی های مبتنی بر توسعه غربی صف آرائی معقول داشته باشیم. ارتقاء و تکمیل سند پیشنهادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، زائیده تبیین نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی است و سند بدون نظریه، غیر اجرائی و به صورت ناخواسته امضائی برای به کارگیری مجدد مفاهیم و نظریات معیوب مانند نظریه سیاست خارجی توسعه گرا (زیر ساخت نظری برجام) خواهد شد. (أعاذنا الله من شرورهم)
بی توجهی به الگوی پیشرفت اسلامی در فعالیت ها، مصادیق دیگری نظیر مطالبه گری آرمانهای انقلاب اسلامی بدون توجه به الگوی پیشرفت اسلامی، طراحی فرآیند انتخاب مسئولین در مناصب مختلف؛ خصوصا شوراهای شهر، مجلس و دولت بدون توجه به نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی-مانند نظریه مدیریت شهری محله محور(الگوی مدیریت شهری اسلام)، نظریه نظم اختیاری (الگوی تقنین اسلامی)، نظریه هسته های توازن فرهنگی (نظریه حوزه برنامه و بودجه)- و تلاش برای دستیابی به امتداد اجتماعی در فکر اسلامی بدون توجه به مسئله شناسی الگوی پیشرفت اسلامی را شامل می شود.
اگر مطالبه اهداف اسلامی از مسئولین را بدون الگوی پیشرفت اسلامی در دستور کار خود قرار دادیم؛ انتظار تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تضعیف می شود. مطالبه گری بدون الگوی پیشرفت اسلامی، بیان مشکل، بدون بیان راه حل برای آن مشکل است. همچنین انتخاب مسئولین بدون توجه به الگوی پیشرفت اسلامی؛ امری غلط است؛ زیرا مسئول بعد از انتخاب در چنبره تصمیم سازی های مبتنی بر اسناد بین المللی و توسعه غربی گرفتار می آید و لاجرم تصمیمات مبتنی بر توسعه غربی را مبنای تقنین، اجرا و نظارت قرار می دهد. تلاش برای تحول در مباحثات فکری حوزه علمیه هم بدون توجه به مسائل الگوی اداره جامعه ابتر می ماند. توجه به الگوی اداره جامعه، تصویری صحیح از امتداد اجتماعی فکر را در اذهان ایجاد می کند. در یک جمله بی توجهی فعلی به مباحثات الگوی پیشرفت اسلامی آفت های مهلک انزوا و نزاع فشل کننده را به جبهه انقلاب اسلامی تحمیل خواهد نمود.
در پایان همه دوستان و همکاران جبهه الگوی پیشرفت اسلامی را به شرح صدر بیشتر و تفقه دعوت می کنم. شرح صدر -که نتیجه اش تفقه است- الگوی پیشرفت اسلامی را از مرحله ثبت به زمان پایانی مرحله تحلیل و در آستانه مرحله پردازش قرار داده است. پیش نویس اول نقشه الگوی پیشرفت اسلامی -با عنوان جدول تبیین ابعاد سه گانه ایجاد گفتمان عدالت و پیشرفت در دهه چهارم انقلاب اسلامی- در تیرماه سال ۱۳۸۷ منتشر گردید و پیش نویس چهاردهم آن در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در اختیار نخبگان قرار گرفت و مرحله پرورش الگو آغاز شد. اینک در آستانه امتحان اتمام و اتقان و عاقبت به خیری در جبهه پر از بهجت انقلاب اسلامیِ زمینه ساز ظهور هستیم. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
علی کشوری؛ دبیر و مسئول دائره پژوهش شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
قم؛ مرکز علوم اهل بیت علیهم السلام ۱۰ رجب المرجب ۱۴۴۰ هجری قمری مصادف با ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
پی نوشت:
[۱]. نقشه الگوی پیشرفت اسلامی سه بخش دارد. اولین بخش از نقشه الگوی پیشرفت اسلامی به نظام مقایسه در برابر مسائل متعارض با زیر ساخت های نه گانه هدایت (فقه النظام) می پردازد. دومین بخش از نقشه الگوی پیشرفت اسلامی به نظام مقایسه در برابر مسائل متعارض با "فقه التقدیر" قیام می کند و در نهایت سومین بخش از نقشه الگوی پیشرفت اسلامی نظام مقایسه در برابر مسائل متعارض با "فقه الحیاة" را وظیفه جذاب خود می داند.
- ۹۸/۰۲/۱۷