تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی مصافی سنگین، پیچیده و علمی با نظریات ناکارآمد توسعه غربی را آغاز کرده ایم. دوران پردازش الگوی پیشرفت اسلامی  را ، دورانی برای درگیری همه جانبه با مفاهیم غلط و جزء نگر می دانیم و معتقدیم در صورت غفلت و کاهلی در برابر مفاهیم، الگوها و نظریات پوزیتویستی توسعه غربی، مصائبی مانند طرح کنترل جمعیت، غذای تراریخته و صنعتی، کدکس آلیمنتاریوس(Codex Alimentarius)، ساخت آپارتمان به جای خانه، برجام نویسی با دشمن مردم، کاهش شدید ارزش پول ملی  و حکومت سرمایه داران، آموزش و پروش حفظ محور و غیر کاربردی، ساخت دارو و بیمارستان به جای پیشگیری ساختاری از بیماری و مرض و ده ها مشکل دیگر بر سر راه زندگی مردم قرار خواهد گرفت. نقشه این درگیری مسئله محور در قالب مجموعه ای گسترده از نظریات فقهی تئوریزه شده است؛ که به برخی از آنها اشاره می کنم:

۱-نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور در مقابل رهیافت های نوشهرگرائی ۲-نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقابل آموزش و پرورش بیکنی، ٣- نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری در مواجهه با بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰، ۴- الگوی فقهی ارزیابی غذا در مقابل کدکس آلیمنتاریوس ۵Codex Alimentarius- مقررات فقهی ساختمان در مقابل مقررات ۲۲ گانه ساختمان، ۶- نظریه تَعَرُّف(نظریه محرومیت زدائی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی) در مقابل نظریه فرا تسهیل گیری و نظریه توانمندسازی و کاهش فقر، ۷- نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم در مقابل نظریه ای پیشگیری توسعه ای، ۸- نظریه هسته های توازن در مقابل الگوی کشف عدم توازن به محوریت اقتصاد، ۹- نظریه بازارهای موقت و وقفی در مقابل ایده معیوب مگامال و فروشگاه های زنجیره ای ، ۱۰- نظریه الگوی ساخت در مقابل ماتریسSwotم ۱۱- نظریه الگوی تفصیل در مقابل الگوهای آینده پژوهی، ۱۲ -الگوی فقهی اختبار و جعبه فقهی شخصیت در مقابل تست معیوب کتل ، ۱۳- روایت فقهی آثار و اماکن باستانی بر اساس مفهوم عبرت در مقابل میراث جهانی یونسکو ۱۴- سامانه غیر متمرکز آب در مقابل الگوی متمرکز تأمین آب، ۱۵- نظریه جدید نگهبانی از نظام بر اساس نظام مقایسه در تکامل الگوی نگهبانیِ حقوقی، ۱۶- الگوی تحلیل بیماری در مقابل پاتولوژی پوزیتویستی، ۱۷- نظریه امنیتی سِلم در مقابل مکتب کپنهاگ، ۱۸- نظریه فقهی سلطان در مقابل ابطال‌گرایی، رئالیسمِ علمی، و نسبی‌گرایی، ۱۹- الگوی تقنین اسلامی در مقابل نظریه نظم اجتماعی پارسونز (کارکردگرایی ساختاری پارسونز)، ۲۰- تحلیل آب پایه حیات در مقابل تحلیل حیات به محوریت کربن و چرخه های اصلی حیات در سنگ کره، آب کره و هوا کره ۲۱- الگوی تحلیل و تنظیم خبر در مقابل نظریه ارزش های خبری، ۲۲- الگوی جدید زیارت بر مبنای مفهوم نصرت امام در تکامل الگوی زیارت فعلی، ۲۳- الگوی فقهی مواجهه با آسیب های اجتماعی در مقابل الگوی مدد کاری اجتماعی، ۲۴- الگوی فقهی تحلیل تورم در مقابل تحلیل تورم بر اساس هزینه‌های دولت و افزایش نقدینگی در جامعه (نظریه پولی فریدمن)، ۲۵- الگوی فقهی رشد غیر متمرکز در مقابل نظریات رشد برون زا و درون زا ۲۶- نظریه فقهی پول غیر اعتباری در مقابل پول اعتباری، ۲۷- الگوی فقهی مبارزه با آفات در مقابل کنترل بیولوژیک و شیمیائی آفات، ۲۸- جدول فقهی تسخیر در مقابل جدول تناوبی عناصر، ۲۹- الگوی فقهی واکسن به محوریت اقدامات تغذیه ای، محیطی و روحی در مقابل تعریف واکسن با محوریت انتقال میکروارگانیسم‌ها، پاتوژن‌های ضعیف یا کشته، سموم، توکسین‌ها، آنتی بادی‌ها و... به بدن ۳۰- طرح عطر و الگوی فقهی فضای سبز شهری در مقابل الگوی درختان زینتیِ غیر مثمر و ۳۱-  ساخت یابی فقهی در مقابل ساخت دوسویه آنتونی گیدنز؛ بخشی از نقشه محتوائی دوران پردازش الگوی پیشرفت اسلامی است.

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

جمعه انتظار ۳۰ آبان ۱۳۹۹- قم

 

  • ۹۹/۰۹/۲۵