تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

دولتی که در آن اسلام ساری و جاری باشد؟ به این معنا که اسلام در تمام ساختارها و بخش های دولت ظهور و بروز داشته باشد. اینکه در ساختارهای نظام و تمام اجزا و نسوج آن بتوان اسلام را مشاهده نمود، مسئله پیچیده ای به نظر می رسد؟ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تصویب برنامه های جامع در وزارت خانه های مختلف تحت سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، همه و همه نشان از حرکت مجموعه نظام در جهت تحقق شاخص هویت اسلامی را دارد. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا ساختارها کارآمدی دارند تا این برنامه های جامع کارآمدی خود را بتواند نشان دهد و اجرایی شوند؟

حتی در شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری مسئله عدالت و پیشرفت به شکل ماثرتری جای گرفته است. تحول خواهی به سوی اسلامی تر شدن، آباد کردن مملکت با محوریت عدالت همه نشان از حرکت به سوی جامعه اسلامی دارد.

گذاشتن سنگ بنای عدالت خواهی و بازگشت به آرمان های انقلاب در دولت نهم و توجه به این موضوع در تمام ارکان جامعه که یکی از آرمان های مطرح از ابتدای انقلاب بود را شاید بتوان مهمترین علت توجه کاندیداها شمرد.

ایجاد عدالت اجتماعی از مهمترین برنامه های انقلاب محسوب می شود که مورد غفلت دولت های سازندگی و اصلاحات قرار گرفته بود که هم باعث ثروتمند شدن بی قاعده شده بود و هم باعث فقیر شدن بی قاعده ی خانواده ای در جمهوری اسلامی و مانع پیشرفت متناسب تمام جامعه و ایجاد فضای رقابت سالم بین آحاد جامعه می گشت. توجه به اسلامی شدن ابتدا دولت و سپس جامعه هدف بزرگی بود که در دولت به اصطلاح عدالت محور از ابتدا مورد توجه واقع گردید.

همه اینها بدون شک نیاز به یک برنامه کامل و دقیق داشتند و مهمتر اینکه همه جانبه بودن برنامه آن مدنظر می بود. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یگانه راه رسیدن به آن برنامه و گذر از مرحله دولت اسلامی به جامعه اسلامی می باشد.

مسئله ای که چندین سال قبل رهبری معظم آن را مطرح نمودند، عبور از پیچ تاریخی بود؛ اینکه بتوانیم از این مرحله که دولت اسلامی است به جامعه اسلامی برسیم را شاید بتوان گفت همان پیچ تاریخی مدنظر معظم له باشد.

تحقق دولت اسلامی در جامعه امروز و حضم نشدن در مدرنیته غربی مهمترین دغدغه محسوب می شود؛ این موضوع را می توان در بیانات رهبری و همچنین در صحبت های اشخاص نظام به روشنی مشاهده نمود. دولت اسلامی باید پاسخ گوی ساختارها باشد ایجاد ساختارهای قدرتمند اسلامی براساس حفظ جهت جمهوری اسلامی یعنی همان حفظ هویت اسلامی مهمترین مسئله امروز جامعه اسلامی ایرانی می باشد.

نامزد ریاست جمهوری نیز که این توان را داشته باشد که بتواند بیشتر و بهتر حفظ هویت نماید و دغدغه تغییر ساختارها به نفع انقلاب را داشته باشد، طبیعتا در نزد مردم مقبول تر افتد. بعنوان مثال می توان به حفظ وحدت ملی که یکی از لوازم هویت اسلامی می باشد اشاره نمود که باید دقت ویژه در این زمینه نمود.

امام خانه ای(مدظله) می فرمایند: «کسانی که در مراکز برنامه ریزی یا در مراکز علمی و تحقیقی هستند و راجع به اقتصاد، راجع به سیاست، راجع به سیاست بین المللی و راجع به مسائل حیاتی دیگر کشور کار و فکر می کنند؛ دنبال این نباشند که فرمول های غربی را به فرمول های اقتصادی غرب، فرمول های بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول را به مسائل کشور تطبیق کنند؛ نه، آن نظریه ها نظریه های مفید برای ما نیست. البته از علمشان استفاده می کنیم؛ ما تعصب نداریم...»بیانات در دیدار دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد

  • ۹۲/۰۳/۰۶