تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۲
  • ۰

جامعه اگر به معنای واقعی کلمه بخواهد اسلامی باشد و با شاخص های اسلام یعنی همان استقرار عدالت، ایجاد روابط صحیح انسانی و... اداره شود، بصورت طبیعی نیاز به ساختارهای اداره جامعه دارد. حال سوال اینجاست: چه نوع ساختاری مدنظر اسلام است و می تواند در جامعه کارآمدی داشته باشد؟ اگر سوال را بخواهیم ریشه ای تر بپرسیم، می توان اینطور مطرح نمود که جهت حرکت نظام چه باشد تا ساختارها کارمدی داشته باشند؟ یا ایده محوری انقلاب که می تواند ساختارها را کارآمد کند چیست؟ نظام اسلامی باید چه جهتیگری داشته باشد تا ساختارها اسلامیت خود را حفظ و تقویت نمایند؟

اگر بخواهیم جهت و یا ایده محوری نظام را بررسی نماییم باید ابتدا به سوالات زیر پاسخ بگوییم: 1- مبنای انقلاب اسلامی چیست و چه تفاوتی با مبانی غرب دارد؟ 2- مراحل تحقق انقلاب چیست و چه زمانی این انقلاب به نتیجه نهایی و مطلوب خود می رسد؟ 3- اگر انقلاب داراری مراحلی است؛ برای انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر باید چه موضوعی را مدنظر داشت؟ 4- اگر لز بعضی مراحل انتقال نظام عبور نموده ایم، ایده ها یا شعارهای عبور چه بوده است و شعار عبور از مرحله که در آن به سر می بریم چیست؟

نکته حائز اهمیت در این موضوع اینست که فراموش نکنیم انسان همواره باید جهت درست را پیدا نماید تا بتواند به سرمنزل مقصود برسد؛ نه دچار افراط شود و نه دچار تفریط.

امام خامنه ای می فرمایند: «حرف ملت ایران و آن طرحی که ملت ها و جوامع به میان آورده، در دل ملتهای مسلمان می نشیند و ملتهای مسلمان بطور طبیعی علاقمند و طرفدار ملت ما می شوند، که هستند و شدند و روز به روز هم بیشتر می شود.»

(بیانات در دیدار مردم سمنان)

  • ۹۲/۰۱/۱۴