تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه انقلاب اسلامی توجه به جهت جمهوری اسلامی است. چرا در هر تفکر جهتگیری هر مجموعه ای نشان از سرمنزل مقصود دارد. حال باید به این سوال پاسخ داد که جهت جمهوری اسلامی در طول چهار دهه از عمر خود چیست؟ جهت انقلاب در دهه عدالت و پیشرفت چیست؟

با بررسی دقیق، مفهوم حفظ جهت عبارت است از حفظ هویت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی هر ملت و حفظ و نگهداری از آن در تمام طول زمان ها و ارتقاء سطح کیفی آن بوسیله شاخص های اجتماعی اسلام.

چنانچه در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) نیز از آن اینطور یاد می شود: «زبان ملی را مغشوش کردن، هویت ملی را سلب کردن و مدل بازی به جای مدل سازی، پیشرفت نیست. ما وابسته شدن و غربی شدن را پیشرفت نمی دانیم.

آنچه پیشرفت هست، این است که ما از هرکه و هرجور، همه دانش های مورد نیازمان را فرابگیریم، این دانش را به مرحله عمل و کاربرد برسانیم، تحقیقات کاربردی و تجربی انجام دهیم، تا فن آوری بوجود آوریم یا فن آوری جدیدی را بوجود بیاوریم یا فناوری را تکمیل کنیم؛ تصحیح کنیم و انجام بدهیم، در زمینه آموزش های مدیریتی از پیشرفت های دنیا فرا بگیریم، آن را بین خودمان برطبق نیازها و عرف و فرهنگ خودمان تحلیل و فهم کنیم و با جامعه مان تطبیق کنیم؛ درباره مشکلات اجتماعی که در کشور وجود دارد، تحقیق کنیم و راه ریشه کن کردن اینها را پیدا کنیم...» بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه کردستان

چرا نیاز به تغییرات ساختاری نیاز اصلی و اول امروز جامعه ماست و نه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت.اول اینکه برنامه های بلند مدت بصورت اسناد بالادستی بوسیله مجلس و رهبری معظم تولیدو ارائه شده است و ثانیا باید گفت که برنامه هرچه خوب باشد و همه جانبه ولیکن ساختارهای موجود ظرفیت انجام و پیگیری را نداشته باشند و یا ساختارها سمت و سوی دیگری به جز برنامه شما را داشته باشند، محکوم به شکست خواهند بود.

اما اگر ساختارها و تاحد امکان کامل باشند آنگاه بصورت ناخودآگاه برنامه های تولیدی در این ساختارها قوی خواهند بودو بعلاوه عدالت اداری مورد نیاز نیز خود به خود بوجود خواهد آمده و خودسازی سازمانی اتفاق خواهد افتاد.

این توفیقی است که تنها با اصلاح ساختارها به آن خواهیم رسید نه برنامه ای که مشخص نیست انجام بشود یا نه؛ با توجه به ساختارهای معیوب این مسئله ای است که تنها یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به آن توجه کافی دارد و سایرین چندان دقتی در این موضوع اساسی، از خود نشان نمی دهند. اصلاح ساختارها به نفع اسلام ناب پایه ای ترین موضوع در تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد البته با حفظ جهت نظام را نیز قطعا همراه خواهد شد.

 

  • ۹۲/۰۳/۱۹