تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

دوره جدید نشست­های معرفی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا و سالن اجتماعات شهرداری ورامین در تاریخ 29/9/1393 برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهرستان ورامین ، موضوع نشست اول، تبیین کلی تفاوت توسعه غربی و پیشرفت اسلامی و موضوع نشست دوم، تبیین نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی (نظریه پردازش موضوعات جهت ساز) بود.

در جلسه اول که حدود سه ساعت به طول انجامید، هدف اصلی از این گفتگو  تبیین تفاوت های توسعه غربی با پیشرفت اسلامی بود.

حجت الاسلام کشوری در تبیین نحوه اداره کشور به سابقه پژوهشی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی پرداختند. و افزودند: نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی حاصل 15سال کار مطالعاتی وسیع در حوزه نحوه اداره جامعه برمبنای دین است.

ایشان سپس برخی از تفاوت­های توسعه و پیشرفت را برای مخاطبین تشریح کردند. بحث معماری اسلامی، مدل آموزش در سن تربیت نوجوان و جوان، مسئله تحکیم نهاد خانواده و ازدواج از جمله مباحث طرح شده در این جلسه بود.

در ادامه نیز به تبیین عدم وجود عدالت در کشورهای به ظاهر توسعه یافته پرداختند؛ وجود فقر و فساد و تبعیض در کشورهای در حال توسعه با توجه به ادعاهای موجود در الگوهای توسعه در زمینه ایجاد اشتغال و ایجاد توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 81 مسئله حیاتی جهت­پاسخ­گویی نخبگان در نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی از موارد تبیین شده در این جلسه بود که نخبگان و دلسوزان انقلاب باید در جهت تحقق آن تلاش نمایند.

همچنین در نشست دوم کارگروه ورامین؛ نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی – از نظریات مطرح در نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- در سالن اجتماعات شهرداری ورامین تبیین شد.

در این جلسه نظریه پردازش موضوعات جهت­ساز(نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی)- که هدفش تصویرسازی کلان از اداره جامعه برمبنای دین مبین اسلام است-تبیین گردید.  نظریه پردازش موضوعات جهت ساز دارای سه اصل موضوع ِ مشارکت اراده ها، حذف مکانیزم­های اجباری درفرآیند مشارکت و اصلاح نگرش های موثر برتصمیم­سازی افراد است.

لازم به ذکر است که:

الگوهای توسعه غربی با استفاد ه از مکانیزم­های جبری ایجاد مشارکت می­کنند اما الگوی پیشرفت اسلامی براساس هدایت نظامات ذهنی مشارکت را در جامعه ایجاد می کنند.

 در ادامه حجت الاسلام کشوری این سوال را مطرح نمودند که آیا درتغییر نگرش ها فقط باید از مکانیزم های نظری و کلامی استفاده نمود؟ و سپس در پاسخ این سوال کار کرد موضوعات  جهت ساز -مانند دوران شکل­ گیری شخصیت و نفی سبیل -در ایجاد هدایت را تبیین کردند.

پایان پیام/

 

  • ۹۳/۱۰/۰۷