تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰
.باروت خیس چون یک کار مردمی است در راستای نظام سازی اسلامی گام برداشته است

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام علی کشوری پژوهشگر مسایل سیاسی و فرهنگی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی باروت خیس در پاسخ به این سوال که جشنواره مردمی باروت خیس چقدر می تواند در شناساندن چهره واقعی غرب موثر باشد؛ گفت: اگر به مبنای انقلاب اسلامی توجه کنیم همه فعالیت هایی را که می خواهیم انجام دهیم باید با فکر نظام سازی اسلامی باشد. یکی از ویژگی های نظام سازی اسلامی مردمی بودن است. انقلاب اسلامی معتقد است که در همه حوزه ها یعنی فرهنگ، سیاست و اقتصاد ما باید سراغ نظام سازی اسلامی برویم. به اصطلاح اگر کار به دست مردم نیافتد و نظامات اجتماعی اسلام مبنای برنامه ریزی قرار نگیرد کار به نتیجه نمی رسد. بنابراین  .باروت خیس چون یک کار مردمی است در راستای نظام سازی اسلامی گام برداشته است

وی در ادامه گفت: ما وقتی می توانیم نظام سازی اسلامی را ایجاد کنیم که مفهوم استکبار ستیزی و نظم نوین جهانی را بازخوانی کنیم. پس از جنگ جهانی دوم جامعه ملل متحد تبدیل به سازمان ملل می شود ؛ سازمان ملل نیز در حوزه های مختلف نقشی را ایفا می کند و سیستم های جهانی را طراحی و مردم و حکومت ها را به دو دسته سلطه گر و سلطه پذیر تقسیم کرده است . از مثال های بارز آن حق وتو است که متعلق به ۵ کشور سلطه گر جهان است .

کشوری تاکید کرد: همچنین ما در بخش علمی و فرهنگی مدل ارزیابی isi  را پیشرو داریم که یک معیار ارزش گذاری برای مقالات دانشمندان دنیا است. مدل ارجاعات isi به شکلی است که برای پژوهش های تجربی ارزش بالایی را قائل است؛ که این خود یک مصداق سلطه گری است. چرا که این مدل مبنای علمی خود را درست فرض و مابقی نظریات را نمی پذیرد. حتی این مدل اجازه ابراز نظریات مخالف را سلب و پژوهش های غیر تجربی را به چالش می کشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: ما نظام سلطه را در حوزه اقتصاد نیز شاهد هستیم . در این حوزه به عنوان مثال با سامانه سوئیفت[1] مواجهه هستیم که مبادلات ارزی جهانی خصوصا دلار را تحت نظارت دارد. به عنوان مثال اگر مبادله اقتصادی در دو کشور آسیایی با ارز واسطی مانند دلار انجام شود باید به تائید سامانه سوئیفت برسد.

وی در ادامه افزود: وظیفه ما در این میان آن است که زمین بازی را با همه ابعادش بشناسیم و برای اینکه جزو کشورهای سلطه پذیر نباشیم باید آرمانمان را در طراحی تمدن نوین اسلامی قرار دهیم . نباید در مقابل مستکبرین خضوع کنیم . امثال اصطلاحات برد- برد در بحث هسته ای نشان از عدم شناخت نظام سلطه است . آنچه که به همه ما کمک می کند تا از این محاسبات غلط دست برداریم این است که بازشناسی نظام سلطه صورت گیرد . به نظر من مشکل اصلی به نشناختن ماهیت مدرنیته توسط جریان توسعه گرا برمی گردد.

کشوری ضمن انتخاب معاون وزارت اقتصاد آمریکا به عنوان منفورترین شخصیت ضد اسلامی و ضد ایرانی، خاطرنشان کرد: همه کاندیداهای این دوره جشنواره شخصیت های اجرایی و روبنایی جریان استکبار هستند. ما باید بیشتر به برنامه ریزان اصلی و پشت پرده بپردازیم. چراکه بررسی سوابق این افراد ما رادر شناخت نظام سلطه بهتر یاری می کند. بعلاوه ما نباید نظام سلطه را فقط در بحث سیاسی آن محصور کنیم .بلکه باید به جلوه های دیگر آن در دیگر حوزه ها بخصوص فرهنگ و اقتصاد نیز توجه کنیم . از اینرو بنده معاون وزارت اقتصاد امریکا که رسانه ها از وی به "معمار تحریم های ایران و روسیه" تعبیر می کنند را انتخاب می کنم. دلیل این انتخاب هم این است که کسی که در مقام برنامه ریزی فعالیت می کند و آن را تعمیم می دهد نقش مهم تری نسبت به کسانی که در رسانه ها عملیات می کنند در بسط سلطه گری دارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درباره لزوم حمایت دولت از جشنواره های مردمی گفت: بیان آیت الله امام خامنه ای در حکم جدیدشان برای شورای عالی انقلاب فرهنگی راه گشا است، ایشان می فرمایند که شورای انقلاب فرهنگی موانع قانونی پیش روی فعالیت های خودجوش مردمی را بردارد. البته اگر بعضی از دولت مردان و برخی از سازمان های ما حمایتی از تشکل های خودجوش انجام نمی دهند به این دلیل است که فهم درستی از بحث "نظام سازی اسلامی" و الگوسازی نوین اسلامی ندارند؛ پیداست وقتی کسی به صورت مبنایی معتقد نبود خیلی نمی شود از لحاظ اجرایی به او فشار آورد؛ چرا که او از تسلط فکری مناسبی نسبت به ایده های انقلاب برخوردارنیست.

وی درباره استفاده بهتر از پتانسیل مردمی که در این جشنواره ها شرکت می کنند به تئاترهای مردمی و خیابانی با موضوع استکبار ستیزی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم بعنوان مثال دو یا سه هزار مسجد و تشکل را پای کار آورده که هر کدام برنامه ای به سلیقه خود ولی در راستای جهت گیری انقلاب داشته باشند می توانیم موفق تر عمل کنیم.

کشوری برای بهتر برگزار شدن جشنواره های مردمی گفت: دو اتفاق مهم باید در این باره بیافتد یکی از آنها به صورت ناقص اتفاق افتاده و باید کامل شود و دیگری باید در دستور کار قرار بگیرد. اتفاقی که الان قابل مشاهده است آنکه جشنواره های خود جوش مردمی به میدان آمده اند چه در شهرستان ها و چه در تهران؛ این مطلب باید تعمیم پیدا کند و تکمیل شود؛ همچنین ما باید از تنگ نظری ها در سازماندهی تشکل های خودجوش مردمی عبور کنیم.

وی در بیان نکته دوم خود گفت: باید بازشناسی سلطه فرهنگی و سلطه اقتصادی در کنار سلطه سیاسی در دستور کار قرار گیرد. اگر شما جشنواره هایی که در کشور برگزار می شود مشاهده کنید در می یابیم که بیشتر این آثار مربوط به سلطه سیاسی نظام استکبار است. برای مثال ما هیچ وقت مستندی درباره بررسی سامانه سوئیفت که یکی از اهرم های فشار و تحریم اقتصادی کشور ما است و یا نقد معایب مقاله های isi نداشته ایم!

انتهای پیام/

 پی نوشت ها:

[1]. سوئیفت (به انگلیسیSWIFT) و به طور کامل: جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. درحال حاضر بیش از ۷۰۰۰ مؤسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری داری یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود. (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده‌است.) 

سیستم سوئیفتجهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است. از اینجا به سایت سامانه سلطه گر سوئیفت بروید.

سوئیفت از شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۴ عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی خدمات را به برخی بانک‌های ایرانی که مشمول طرح تحریم اند قطع کرده‌است

  • ۹۴/۰۱/۱۱