تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه براساس نظریه پردازش موضوعات جهت‌ساز، اداره جامعه باید هدایت‌بنیان باشد، توضیح داد: اگر حکومت نتواند هدایت را در ذهن جامعه فربه کند با معضلاتی روبه‌رو خواهد شد و باید به دنبال حل آن‌ها باشد؛ بنابراین آن نقطه محوری که همه وظیفه دارند آن‌را تقویت کنند مسئله هدایت است

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری نشست هم اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی، حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عصر امروز دوم اردیبهشت‌ماه در نشست پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی که در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است، با اشاره به ۱۵ سال کار پژوهشی و تهیه حدود ۱۰۰ سرفصل که بخشی از آن‌ها به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مربوط می‌شود بیان کرد: پس از این کار پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین آسیب انقلاب اسلامی استفاده از الگوی غربی است که ما در همین راستا و درجهت برطرف کردن این آسیب، نظریه پردازش موضوعات جهت‌ساز که نظریه مادر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است را مطرح کرده‌ایم که ادعا می‌کنیم این نظریه، نسخه اولیه الگوی اسلامی  ـ ایرانی پیشرفت است.

 

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه براساس نظریه پردازش موضوعات جهت‌ساز اداره جامعه باید هدایت‌بنیان باشد توضیح داد: اگر حکومت نتواند هدایت را در ذهن جامعه فربه کند با معضلاتی روبه‌رو خواهد شد و باید به دنبال حل آن‌ها باشد؛ بنابراین آن نقطه محوری که همه وظیفه دارند آن‌را تقویت کنند مسئله هدایت است.

 

وی در همین راستا ادامه داد: سعادت اخروی، آرامش فردی و اداره جامعه خروجی‌های تقویت امر هدایت است؛ همچنین هدایت بافت مسائل مبتلابه جامعه را تغییر می‌دهد و در نتیجه پس از گذشت چند سال پس از نهادینه شدن هدایت می‌بینیم که نظام مسائل هم تغییر می‌کند.‌‌

 

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه به تعریف هدایت پرداخت و بیان کرد: هدایت براساس آیات و روایات تصرف در نظام نگرش‌های موثر بر تصمیم‌گیری‌های فرد است.

 

وی در بیان چگونگی ایجاد هدایت با بیان اینکه تبلیغ به تنهایی نمی‌تواند به تحقق هدایت بینجامد افزود: ما این نظر را که تبلیغ تنها راه تحقق هدایت است را به چالش کشیده ایم و مطرح کرده ایم که هدایت هم زیرساخت‌های بیانی دارد و هم زیرساخت‌های غیربیانی که اقتصاد، نفی سبیل، داشتن برنامه برای شکل‌گیری شخصیت از جمله زیرساخت‌های غیربیانی تحقق هدایت است.

 

این محقق و نویسنده کشورمان اضافه کرد: تبیین زیرساخت‌های غیربیانی هدایت مهم‌ترین موضوع پژوهش ما درباره الگوی اسلامی ـ ایرانی است و ما حدود ۲۰ سرفصل را به این موضوع اختصاص داده ایم.

 

حجت‌الاسلام کشوری زیرساخت‌های هدایت را به دلیل تاثیرگزاری بر افراد موضوعی جهت‌ساز برشمرد و اظهار کرد: نگاه افراد به مسائل پیرامون خود جهت زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند که آیا فرد در مسیر ایمان است و یا کفر و نفاق؛ بر همین اساس هدایت موضوعی جهت‌ساز است؛ بنابراین اگر حکومتی قدرت پردازش موضوعات جهت ساز را داشته باشد می‌تواند هدایت را فربه کند.

 

وی در ادامه با ارائه مثال‌هایی درباره حل مشکلات و معضلات اجتماعی براساس نظریه هدایت‌بنیان توضیح داد: به طور مثال ما در رابطه با موضوع پیشگیری از جرم نظریه بنیادین اسلامی در پیشگیری از جرم را در مقابل نظریه پیشگیری ساختاری، توسعه‌ای و محیطی ارائه کرده ایم و یا در موضوع سیاست خارجی، نظریه سیاست خارجی جهت‌گرا را در مقابل سیاست خارجی توسعه‌گرا که توسط مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، تئوریزه کرده ایم.

 

حجت‌الاسلام کشوری در همین راستا ادامه داد: برای مثال در زمینه مبارزه با  ترجمه‌گرایی در پایان‌نامه‌ها، نظریه بانک سوالات جهت‌ساز را مطرح کرده ایم؛ ویژگی این بانک سؤالات این است که ۲۴۳ سوال مرتبط با دولت اسلامی در آن شناسایی شده است که براساس آن دانشجویانی که قصد نوشتن پایان‌نامه دارند با دولت تفاهم و همکاری می‌کنند تا به پاسخ‌هاس مناسبی برسند.

 

وی با بیان اینکه قانون یکی از زیرساخت‌های هدایت است اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به سرانجام تمدن اسلامی نخواهد رسید مگر اینکه مدل قانون‌گذاری خود را اصلاح کند؛ ما در کار پژوهشی که انجام داده ایم به تحلیل جدیدی درباره قانون و نسبت آن با هدایت دست پیدا کرده ایم.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان سخنانش ابراز کرد: ما براساس تئوری پردازش موضوعات جهت‌ساز و هدایت‌بنیانی اداره جامعه؛ نظامی از مسائل  را تشریح و تحلیل کرده ایم؛ ۱۲ بسته از این بسته‌های نقشه راه تشریح شده که از نتایج آن دستیابی به اولین پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم توسعه کشوراست. این پیوست شامل پنج ساختار محتوایی است.

  • ۹۵/۰۲/۰۶