تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام آقای حسین علی سعدی

رئیس محترم دانشگاه امام صادق علیه السلام

سلام علیکم 

استحضار دارید که مجلس یازدهم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ هشتم خرداد ۱۳۹۹ هجری شمسی و دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی -به فضل الهی- تشکیل خواهد شد. وجود تجربه های متراکم با موضوعِ تصویب و اجرای برنامه های پوزیتویستی توسعه در ایران، شرایط تشکیل و فعالیت دوره جدید این نهادهای اجرائی و تقنینی را متفاوت با دوره های قبل نموده است. تجربه هائی مانند ۱- تجربه گرانسنگ اعتماد حوزه های علمیه به مکاتب ناکارآمد توسعه غربی در قالب اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا (مصوب ۸ و ۱۰ شهریور ۱۳۶۲)، ۲- تجربه - کمتر بررسی شده- اجرای نظریه آمریکائی نوشهرگرائی و هبیتات (برنامه اسکان بشر ملل متحد / UN-Habitat )در اداره شهرهای ایران و گسترش گمنامی فرد، آسیب های اجتماعی و پدیده تلخ حاشیه نشینی در شهرهائی مانند قم، مشهد، شیراز، تهران، اصفهان، تبریز،  ۳- تجربه ناکارآمدِ اجرای آموزش و پرورش بیکنی در ایجاد رشد غائی و تدبیری افراد ۴- تجربه فراگیر و ناکارآمد اجرای نظریه سیاست خارجی توسعه گرا (برجام) در حل مشکلات اقتصادی و امنیتی ایران، ۵- تجربه خطرناک سازمان غذا و دارو در اجرای کُدِکس آلیمنتاریوس (Codex Alimentarius) و ایجاد فاجعه تراریخته و گسترش غذای ناسالم در سفره مردم و ۶- تجربه اجرای سیاست های کنترل جمعیت از زمان تصویب برنامه دوم توسعه (۲۰ آذر ۱۳۷۳) ؛ نمونه هائی از تجربه های پرهزینه ناشی از اجرای نظریات پوزیتویستی توسعه غربی در چهل سال گذشته بوده است. نهادهای اجرائی جمهوری اسلامی برای پرهیز از ابتلاء مجدد به این نظریات ناکارآمد و حل مشکلات مردم و زمینه سازی ظهور؛ ناگزیر باید بر اساس ایده هائی جدید و کارآمد مسیر چله دوم انقلاب اسلامی را ریل گذاری و پیگیری نمایند و الّا به سرنوشت سلف توسعه گرای خود در ایجاد فاصله طبقاتی و گسست روابط انسانی مبتلا خواهند شد.

رئیس محترم دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

برای تصحیح جهت نظام تدبیر کشور از توسعه غربی به سمت الگوی پیشرفت اسلامی؛ موانعی وجود دارد؛ که مهمترین این موانع، پدیده یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی است. بخش قابل توجهی از نمایندگان منتخب مردم و احتمالاً منتخب مردم برای دولت آینده در حوزه های مختلف تفاوت چندانی میان توسعه غربی و پیشرفت اسلامی احساس نمی کند و این بلیه در میان مدت به ترمیم نظریات پوزیتویستی توسعه غربی در قالب های ملی گرایانه منجر خواهد شد. اگر می خواهیم مجلس و دولت آینده مجدداً این نظریات ناکارآمد را تصویب و اجرا نکنند؛ مسیری غیر از تبیین حداکثری نظریات و مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی نداریم. بر اساس این آسیب شناسی -و با توجه به وجود گرایشهای تمدنی در دانشگاه امام صادق علیه السلام- پیشنهاد می کنم: برای حل مشکل یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی، میزبان تشکیل قرارگاه جهادی الگوی پیشرفت اسلامی در این شرایط حساس باشید. این قرارگاه جهادی با اتکاء به ظرفیت کارشناسی نخبگان جبهه فکری انقلاب اسلامی مسیر تمیز توسعه غربی و پیشرفت اسلامی را ممکن می سازد (بعون الله تعالی)

شایان ذکر است که: شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی -به عنوان بخش کوچکی از جبهه فکری انقلاب اسلامی- در سالهای گذشته بر اساس نظریاتی مانند ۱- "نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری" به محوریت مفهوم اصطیادی "مزج اختیاری"، ۲- "نظریه الگوی ساخت" به محوریت مفهوم اصطیادی "نظم اختیاری"، ۳- "نظریه بازارهای موقت" به محوریت مفهوم اصطیادی "سود ارتباطی"، ۴- "نظریه مدیریت شهری محله محور" به محوریت مفهوم توقیفی همسایگی"، ۵- "نظریه آموزش و پرورش آینده" به محوریت مفهوم توقیفی "خانواده‌های متکفل آموزش و تربیت"،  ۶- "نظریه تَعَرُّف" به محوریت مفهوم توقیفی رزق، ۷- "نظریه امنیتی سِلم؛ به محوریت مفهوم اصطیادی "اختلال در روابط انسانی"، ۸- "نظریه سلطان" به محوریت "طبقه بندی علم آینده بر اساس مفهوم تنظیم روابط انسانی"، ۹- "نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم"؛ به محوریت مفهوم توقیفی عبرت، ۱۰- "نظریه هسته های توازن فرهنگی"؛ به محوریت "تعریف جدید از عدم توازن های اجتماعی"، ۱۱- "نظریه نگهبانی از نظام"؛ به محوریت مفهوم اصطیادی نظام مقایسه، ۱۲- "نظریه مدرسه هدایت"؛ به محوریت مفهوم توقیفی هدایت، ۱۳- "نظریه تنظیم و تحلیل خبر"؛ به محوریت مفهوم تفکر و مجموعه ای از نظریات فقهی دیگر؛ مواجهه ای ابتدایی با پدیده یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی را محقق کرده است.

توفیق جنابعالی و همکاران محترم را در ترویج نظریات دینی در ساختارهای اجرائی جمهوری اسلامی از خداوند غفّار خواستارم.

 

وَ اِجْعَلْنِی اَللَّهُمَّ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ شِیعَتِهِ

 وَ أَرِنِی فِی آلِ مُحَمَّدٍ مَا یَأْمُلُونَ وَ فِی عَدُوِّهِمْ مَا یَحْذَرُونَ إِلَهَ اَلْحَقِّ آمِینَ (مصباح المتهجد)

 

علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و مدیر مدرسه هدایت

پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با ۱۵ شعبان المعظم ۱۴۴۱ - قم مبارک

 

رونوشت: آیت الله آملی لاریجانی؛ رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق علیه السلام

 

 

  • ۹۹/۰۱/۲۸