تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آنچنانکه در سالهای گذشته تبیین کرده ایم؛ در نه محور اساسیِ ۱- امامت و رهبری، ۲- علم و توصیف، ۳- تزکیه و درونی سازی، ۴- عبرت و پیشگیری از جرم، ۵- مکاسب و تجارت، ۶- بیان و اطلاع رسانی، ۷- نفی سبیل و سلطه، ۸- شاخصه های ارزیابی پیشرفت و تعالی و ۹- نظم اختیاری و محبت بنیان با تمدن استکباری مدرنیته و برنامه های توسعه غربی اختلاف نظر بنیادین داریم و از طریق "نظام مقایسه"، برتری و اعتلای "تعاریف، تصاویر و تصمیمات فقهی" مرتبط با این حوزه ها را نسبت به پیشنهادهای پوزیتویستی ، به اثبات می رسانیم.

 

برای مدیریت جبهه مردمی الگوی پیشرفت اسلامی در ده سال گذشته، در گام اول؛ مبتنی بر مبانی فقهی فوق الذکر؛ به شناسائی و تبیین پرسش های مرتبط با حوزه های نه گانه نظام سازی پرداخته ایم. به عنوان مثال پرسش هائی مانند: ۱- معنای نظام سازی چیست؟، ۲- تفاوت شاخصه های ارزیابی پیشرفت با شاخصه های ارزیابی توسعه کدام است؟، ۳- چگونه تجارت را در یک جامعه گسترش دهیم؟، ۴- شاخصه های ارزیابی یک شغل خوب کدام است؟، ۵-شاخصه های ارزیابی غذا چیست؟، ۶- ابعاد استراتژی تولید غیر متمرکز کدام است؟ ۷- مقررات ملی ساختمان در الگوی پیشرفت اسلامی چند بخش است؟، ۸- فضای کالبدی یک محله و یک شهر چند بخش است؟، ۹- نهاد اصلی آموزش و پرورش کدام است؟، ۱۰- تعریف و طبقه بندی جدید از علم چیست؟، ۱۱- تفکر در فقه اسلامی چند بعد دارد؟، ۱۲- پایه اصلی روش تامل چیست؟، ۱۳- مفهوم پایه روش تعقل چیست؟، ۱۴- خاصیت اصلی روش تَدبُّر چیست؟، ۱۵- تفاوت های پنج گانه تَجَرُّب فقهی با تجربه پوزیتویستی کدام است؟، ۱۶- تکیه گاه اصلی روش تفقه چیست؟، ۱۷- ابعاد مدیریت راهبردی فقهی کدام است؟، ۱۸- چگونه محرومیت زدائی کنیم؟، ۱۹- نقش خانه عالم در رفع محرومیت چیست؟، ۲۰- هفت تفاوت مسجد تمدن ساز با مساجد سکولار کدام است؟، ۲۱- چگونه بدون استفاده از سموم شیمیائی و روشهای بیولوژیک با آفات مبارزه کنیم؟، ۲۲- طبقه بندی صحیح مشاغل از حیث ارزش کدام است؟، ۲۳- مراحل پایه گذاری یک شخصیت از منظر آیات و روایات چند مرحله است؟، ۲۴- آداب انعقاد نطفه چند دسته است؟، ۲۵- اقدامات موثر بر افزایش زیبائی و قوت جسم و روح فرزند در مرحله انعقاد نطفه و بعد از آن، شامل چند دسته اقدام است؟، ۲۶- ساختار تفریح در اسلام و چگونگی اندراج آن در نظم اجتماعی کدام است؟، ۲۷- معنای صور عام و صور خاص در یک خبر چیست؟، ۲۸- بسته خدمات مستشاری جمهوری اسلامی به متحدین منطقه ای و جهانی را چگونه کامل کنیم؟، ۲۹- چگونه از گسترش بیماری و ضعف جسمی و عدم تعادل روحی در جامعه جلوگیری کنیم؟، ۳۰- تعریف جدید واکسن از نظر فقه چیست؟، ۳۱- ساختار پیشگیری از بیماری چند بخش است؟، ۳۲- ابعاد درمان بدون دارو کدام است؟، ۳۳- اشکال اصلی تحلیل های سلول پایه چیست؟، ۳۴- ابعاد مزج اختیاری کدام است؟، ۳۵- اشکالات پنج گانه تراریخته کدام است؟، ۳۶- روش فقهی شناسائی و علاج عدم توازن های کشور کدام است؟، ۳۷- سود ارتباطی محور تعادل اجتماعی است یا سود اقتصادی؟، ۳۸- ساختار درآمد و هزینه کرد بر مبنای سود ارتباطی چه تغییراتی می کند؟، ۳۹- قانون چارچوب گذاری برای کنترل رفتار فرد است؟ یا چارچوب گذاری برای تغییر نگرش های فرد؟، ۴۰- تعریف قانون مادر، بر اساس تقنین اسلامی چیست؟، ۴۱- چه اشکالاتی برای پول اعتباری متصور است؟، ۴۲- ادله اخذ قید مالیَّت در تعریف پول کدام است؟، ۴۳- چرا قانون عملیات بانکی بدون ربا (مصوب ۸ و ۱۰ شهریور ۱۳۶۲) زمینه اصلاح بانک ها و حذف ربا را فراهم نکرد؟، ۴۴- الگوی جدید نگهبانی از نظام بر اساس کدام قاعده فقهی پایه گذاری شده است؟، ۴۵- اشکالات اصلی پذیرش تولید صنعتی کدام است؟، ۴۶- حذف قانون انتخاب اجباری معلم، چه فوایدی دارد؟، ۴۷- فرق تضارب با جدال احسن چیست؟، ۴۸- اصول ساخت بازار از منظر فقه کدام است؟، ۴۹- آیا عدالت با ایده باز توزیع درآمدها تحقق می یابد؟، ۵۰- ارتباط میان عدالت و الگوی تولید چیست؟، ۵۱- نقش طرح عطر و باز تعریف بافت درختان و گیاهان فضای سبز شهری در کاهش جرم چیست؟، ۵۲- پیشنهاد اصلی الگوی پیشرفت اسلامی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا چیست؟، ۵۳-میوه ها و غذاهای برتر از نظر اسلام کدام است؟، ۵۴- حوزه های اصلی روابط انسانی کدام است؟، ۵۵- معادله اصلی پیشرفت چیست؟، ۵۶- چگونه میان نظم در جامعه و اختیار در فرد هماهنگی ایجاد کنیم؟، ۵۷- فقه البیان شامل چند دسته قاعده اصولی است؟، ۵۸- آیا تفکیک علوم حوزوی به علوم منقول و علوم معقول صحیح است؟، ۵۹- در الگوی تفصیل چند دسته قاعده فقهی برای ارتقاء ظرفیت عقلی افراد پیشنهاد شده است؟ و ۶۰- آیا تعریف صحیح و غلط بر مبنای معرفت شناسانه اندراج و عدم اندراج صحیح است؟  در کارگروه پژوهش مطرح گردیده است. 

 

همچنین در گام دوم مدیریت جبهه مردمی الگوی پیشرفت اسلامی- بعد از مرحله طراحی پرسش های مرتبط با تحول در حوزه های ۹ گانه نظام سازی- با همکاری نخبگان و مدیران مردمی برای پرسش های فوق الذکر ، چرخه چهار بخشی تحریک فکر تعریف می کنیم. طراحی نقشه عملیاتی (یا به اصطلاح برنامه نظام مقایسه) به محوریت این چرخه چهار بخشی-شامل ۱-مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی- زمینه اصلی گسترش این تفکر در جامعه را به صورت طبیعی و غیر جبری فراهم می آورد.

 

شایان ذکر است که رسالت شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و مدرسه هدایت؛ شناسائی، تبیین و پردازش فقهی پرسش های معاصر است. (تصمیم سازی فقهی) بعون الله تعالی

 

اَللَّهُمَّ أَعْطِنِی بَصِیرَةً فِی دِینِکَ وَ فَهْماً فِی حُکْمِکَ وَ فِقْهاً فِی عِلْمِکَ 

(دعاء السحر فی شهر رمضان - امام سجاد علیه السلام- مصباح المتهجد ج ۲)

 

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۱۴ شوال ۱۴۴۱ - قم مبارک

 

مطالب مرتبط:

تبیین شرایط همکاری علمی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با مجموعه های مردمی و مراکز دولتی/ آفت امروز کشور به کارگیری الگوهای غیر دقیق برای اداره جامعه است

  • ۹۹/۰۳/۲۲