تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

در شرایطی فعلی بسیاری در فرآیند گزینش از تست ۱۶ بخشی شخصیت شناسی ریموند کتل استفاده می کنند.(16PF) مهمترین اشکال این نوع از شخصیت شناسی این است که بر اساسِ مفهوم مبهم روان تبیین می شود و مفاهیمی مانند قلب، عقل و مزاج در شکل گیری و توصیف یک شخصیت نادیده گرفته می شود.

برای توصیف یک شخصیت جعبه ای فقهی طراحی کرده ایم؛ که محتوای آن توصیف بهتری از شخصیت ارائه می کند. مفهوم پایه این جعبه فقهی بررسی میزان "احساس مالکیت نفس" نسبت به امور مختلف است. احساس مالکیت نفس نسبت به امور مختلف نسبتی مستقیم با احساس فقر و غنای نفس دارد و احساس فقر و غنا هم زیرساخت تجاوز به حقوق دیگران یا تعاون در روابط انسانی تلقی می گردد.

ساختار پرسش های مرتبط با بررسی میزان احساس مالکیت، می تواند به همه امور تعمیم یابد ولی امور کاشف میزان مالکیت نفس ۸ امر اصلی ۱- مانند واکاوی امانی، ۲- واکاوی شاکله، ۳-واکاوی همت، ۴- مدیریت خشم و میزان مدارا و... است.

تطبیق محتوای جعبه فقهی شخصیت بر افراد مختلف در فضای اختبار بهتر تحقق می یابد و اموری مانند سفر، خشم، تقاضا و ابتلاء بخشی از فضاهای اختبار هستند.

 

 

حجت الاسلام علی کشوری

تبیین جعبه فقهی شخصیت در مقایسه با تست شخصیت کتل (Cattell)

 سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - قم

 

  • ۹۹/۰۹/۱۹