تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

در مباحثات فقه الخلق با "روش تحقیق فقهی" ویژگی های اشیاء را تبیین خواهیم کرد و تاکنون ۲۰ نوع گفتگو درباره اشیاء مانند: تبیین آثار انفتاحی و سببی اشیاء در دستیابی به اهداف، منزلت یابی برای اشیاء، بررسی چگونگی تزکیه و طهارت در اشیاء، بررسی مدت، اجل و فوت در اشیاء و... را بررسی نموده ایم.

فضای کلی این گفتگوها در مقایسه با مباحثی مانند "احکام کلی وجود" و در مقایسه با مباحثی مانند واکنش پذیری اشیاء، رسانائی اشیاء، چکش خواری اشیاء و... قرار دارد. به عبارت بهتر در فقه الخلق، در ابتدای بحث، حیثِ بررسی یک شئ از حیث فوائد مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. به عنوان مثال فایده بحث از "بدیهی بودن وجود" و یا "مشترک معنوی بودن وجود" و یا "عارض بودن وجود بر ماهیت" را با فایده بحث از "رسانائی"،  "واکنش پذیری" و "چکش خواری اشیاء"  و فایده بحث از "اجل، مدت و فوت اشیاء" یا "منزلت یابی برای اشیاء" و بحث از "حیث انفتاحی و سببی اشیاء" مقایسه می شود.

به عبارت ساده تر در مباحث فقه الخلق، بحث از شیئیت را از ۲۰ حیث بررسی می کنیم؛ که در فلسفه و مباحث پوزیتویستی به این معیارهای مهم معرفتی کم توجهی وجود دارد. یکی از خروجی های فقه الخلق تدوین اولیه جدول فقهی تسخیر است؛ که حیث سببی اشیاء عالم (خاصیت های نهایی اشیاء) را در قالب ۱۵ گروه مباحثه می کند و الگوئی جدید از تصرف در عالم را در مقایسه با تصرف های عنصر پایه- مبتنی بر جدول تناوبی عناصر و الگوی پوزیتویستی استاندارد- به بشر پیشنهاد داده است.

 

حجت الاسلام علی کشوری- تبیین محتوای فقه الخلق

شنبه - ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹- مصادف با ایام فاطمیه ۱۴۴۲- قم

  • ۹۹/۱۱/۰۹