تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرّحمن الرّحیم

همانطور که قبلاً عرض کرده بودیم؛ یکی از ابواب "فقه هدایت"، "فقه الخلق" است. در "فقه الخلق" از ویژگی های اشیاء -با روش تحقیق فقهی- بحث می شود و این بحث ها به دو دسته بحث عمومی مرتبط با اشیاء و بحث های اختصاصی هر گروه از اشیاء تقسیم می شود. به عنوان مثال وقتی درباره ویژگی های عمومی اشیاء بحث می کنیم؛ با عناوینی مانندِ زکات و نمو اشیاء، اجل و فوت اشیاء، طهارت اشیاء، قلب و فهم اشیاء، سببیت اشیاء و... روبرو هستیم. همچنین در مباحثات فقه الخلق درباره ویژگی های اختصاصی هر گروه از اشیاء هم بحث می شود. بحث از ویژگی های کوه ها، چشمه ها، درختان، کواکب، ملائکه، ریاحین و...  از جمله این مباحثات هستند.

شایان ذکر است که اولین بسته از محصولات "فقه الخلق" در قالب "جدول تسخیر" ارائه شده است؛ که در قالب ۱۵ گروه خاصیت های نهایی اشیاء را تبیین می کند. مباحثات "جدول تسخیر"، به شکل گیری نوع جدیدی از تصرف در عالم کمک می کند؛ که عوارضِ تصرفات پوزیتویستی عنصر پایه را ندارد. 

مباحثات "فقه الخلق" در مقایسه با مطالعات پوزیتویستی عنصر پایه -مانند "جدول تناوبی عناصر"- و مباحثات فلسفی "احکام کلی وجود" قرار دارد.

حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک

  • ۹۹/۱۱/۲۸