تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

جعبه فقهی شخصیت در مقایسه با تست 16 بخشی شخصیت ریموند کتل تدوین شده است. این بسته فقهی شامل ۴ دسته بحث است.

دسته اول مباحث جعبه فقهی شخصیت به تبیین دو مقدمه جانمائی و اصول استنباط این نظریه می پردازد. جعبه فقهی شخصیت، در کنار الگوی تفصیل و الگوی ساخت، سه ضلع حیاتی الگوی مدیریت مطرح در نقشه الگو را تشکیل می دهند و در خانه ۱-۱-۱ نقشه الگو طبقه بندی می شود. همچنین استنباط این نظریه فقهی بر اساس قواعد اصولی فقه البیان است و قاعده اصولی تنقیح (بخشی از بیان مبتنی بر تأمل) در شکل گیری این نظریه نقش مهمی ایفاء نموده است.

در بخش دوم مباحث جعبه فقهی شخصیت، فرایند تنقیح بیانی لفظ شخصیت را از دو حیث لفظی و معنائی انجام داده ایم و در نهایت لفظ نفس و ابعاد معنائی آن را به عنوانِ اساسِ ارزیابی شخصیت و مفهوم اصلی این بسته فقهی معرفی کرده ایم.

در بخش سوم مباحث این جعبه فقهی، روش شناسائی و ارزیابی مورد استفاده برای ارزیابی شخصیت را تبیین می نمائیم. در جعبه فقهی شخصیت، با استفاده از روشی محسوس و قابل استدلال- به تفکیک ابعاد نفس انسانی- علامت ها و اماره هائی را برای ارزیابی و محاسبه نفس پیشنهاد می نمائیم.

در بخش نهایی این نظریه به تبیین و معرفی علامت ها و اماره های متناسب با هر یک از ابعاد نفس در دو دسته ابعاد رفتاری نفس و خلقیات می پردازیم. به عنوان مثال در بخش ابعاد رفتاری نفس، مسئله اصابة رأی (تصمیم گیری صحیح) از طریق بررسی سه علامت ۱- حسن اللقاء، ۲- حسن الاستماع و حسن الجواب ارزیابی می شود. (الإمام الصادق علیه السلام :ثَلاثَةٌ یُستَدَلُّ بِها عَلى إصابَةِ الرَّأیِ : حُسنُ اللِّقاءِ ، وحُسنُ الاِستِماعِ ، وحُسنُ الجَوابِ - بحار الانوار )

همچنین به عنوان مثال دیگر در بخش ارزیابی خلقیات نفس، میزان وجود وصف مخرب حسد (یکی از عوامل مهم اختلال در روابط انسانی) از طریق بررسی سه وصف غیبت، تملق و شماتت کشف می شود. (الإمام الصادق علیه السلام :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : یا بُنَیَّ ، لِکُلِّ شَیءٍ عَلامَةٌ یُعرَفُ بِها ویُشهَدُ عَلَیها ... ولِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ : یَغتابُ إذا غابَ ، ویَتَمَلَّقَ إذا شَهِدَ ، ویَشمَتُ بِالمُصیبَةِ . خصال)

در نشست های آینده جعبه فقهی شخصیت، ابعاد دیگری از جنبه های رفتاری و زیرساختی نفس را از طریق علائم و اماره های مرتبط با آن ابعاد تبیین می کنیم.

 

حجت الاسلام علی کشوری- جلسه تولد نظریه برای جعبه فقهی شخصیت 

 سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹- تهران

  • ۰۰/۰۱/۱۱