تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم 

دکتر علی لاریجانی در بخشی از گفتگوی خود در یکی از شبکه های اجتماعی (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) گفته است: مشکل تبادل مالی  کشور را نمی شود از طریق تهاتر حل کرد و مثلاً به جای دریافت واکسن، پوست بره به کشورهای اروپایی بدهیم!(نقل به مضمون) و دکتر سعید جلیلی هم در پاسخ وی گفته: برای حل مشکل تبادلات مالی کشور یازده راه حل با کمک نخبگان پیدا کرده ایم و راه حل در مسئله تهاتر -آنگونه که آقای لاریجانی گفته است- خلاصه نمی شود. دکتر جلیلی در ادامه افزوده است: در بخش تهاتر هم می توانیم به جای پوست بز از تولیدات High Tech -مانند واکسن- استفاده کنیم و امکانات کشور برای خنثی کردن تحریم بسیار بیشتر از تصور آقای لاریجانی است! (نقل به مضمون)

ضمن تحسین شجاعت آقای دکتر سعید جلیلی در مقابل دشمن؛ صراحتاً عرض می کنم: پاسخ ایشان به آقای دکتر علی لاریجانی، پاسخی ناقص است و پاسخ ناقص -همانگونه که خود گفته اند- معتبر نیست! توضیح بیشتر اینکه بر گفتگو های دوطرف در این مناظره غیر مستقیم، مفاهیم تمدنِ اسلامی حاکم نبود. از یک سو طیف فکری دکتر لاریجانی به دنبال بهبود تبادلات مالی و بانکی کشور از طریق پذیرش الگوهای مدرنیته مانند Fatf ، برجام و... است و از سوی دیگر طیف فکری دکتر سعید جلیلی به دنبال تولیدات High Tech و استفاده از آن در تبادلات مالی کشور و سایر روشهای مرسوم با قید حفظ استقلال کشور هستند!

پرسش مشخص از آقای دکتر جلیلی این است که در یازده روشی که شما برای تبادلات مالی در فضای تحریم پیشنهاد داده اید؛ کدام یک از مفاهیم و الگوهای معیوب مدرنیته و غرب را نقض کرده اید؟! حفظ مفاهیم مالی مکتب های اقتصادی نئوکینزی و نهاد گرایی در این روش ها و تلاش همزمان برای شکست تحریم های مالی و بانکی، پاسخی ناقص و غیر معتبر است! پاسخ معتبر به مشکلات مالی و پولی کشور  مبتنی بر مفاهیم اقتصادی اسلام شکل می گیرد!

 به عنوان مثال در پاسخ دکتر سعید جلیلی به دکتر علی لاریجانی، سخنی از تغییر تعریف پول -از پول اعتباری به پول غیر اعتباری- و نقش آن در تغییر الگوی تبادلات پولی و مالی به میان نمی آید!  همچنین ایشان برای کاهش آثار تحریم از طریق کاهش میزان تبادلات کشور با سایر کشورها در زمینه غذا، لباس و سلامت- از طریق پذیرش الگوهای جدید در این سه حوزه- [۱] سخنی به میان نمی آورند و فقط به یازده راه حل برای بهبود تبادلات مالی در فضای مفاهیم فعلی اقتصاد اشاره می کنند!   

درباره اغلب مسائل کشور، همین داستان جریان دارد؛ از یک سو جریان توسعه گرا استقلال مدیریتی کشور را در طرح هایی مانند Fataf ، برجام، سند توسعه پایدار ۲۰۳۰، موافقت نامه اقلیمی پاریس و... نادیده می گیرد و عملاً نظارت و تسلط دشمن بر جمهوری اسلامی را افزایش می دهند (بی توجهی به قاعده کارآمدِ نفی سبیل). در مقابل هم، اغلب برنامه های طیف انقلابی برای اداره کشور، اجرای همان مفاهیم غربی -با تأکید بر استقلال کشور- است. در یک جمله امثال دکتر سعید جلیلی مفهوم انقلابی بودن را از نگاه تمدن اسلامی به نگاه استقلال کشور در فضای الگوهای موجود توسعه غربی تقلیل داده اند!

 

حجت الاسلام علی کشوری - آسیب شناسی گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ - قسمت اول

 سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم

 

پی نوشت:

[۱]. الگوی جدید تولید و مصرف غذا را در الگوی فقهی ارزیابی غذا در مقابله و نقد کدکس آلیمنتاریوس Codex Alimentarius و الگوی جدید سلامت کشور را در نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری در مواجهه با توصیه های ناکارآمد بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (بخش سلامت)تشریح نموده ایم.

 

مطالب مرتبط:

مراحل سه گانه تنقیح موضوع/ وظیفه فقیه ساخت موضوع متناسب با حکم است.

  • ۰۰/۰۳/۱۲