تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اولین برنامه پیشرفت اسلامی شامل پنج بخشِ الگوی خانواده، الگوی امامت جمعه و جماعت، الگوی دولت اسلامی، الگوی الهام بخشی ایران در محیط همسایگان و الگوی جدید مواجهه با سازمان ملل و اسناد ضاله بین المللی است.

 

بخش دوم این برنامه عملیاتی و حجیت یافته به تشریح نقش مسجد، امام جمعه و امام جماعت در مسیر پیشرفت کشور می پردازد و مفاهیم، راهبردها و اقدامات این بخش را تبیین می کند. به عبارت بهتر تاکنون از ظرفیت نهاد مسجد در برنامه ریزی برای پیشرفت کشور استفاده نکرده ایم و ساختارهای اصلی پیشرفت را به شکل دیگری تعریف کرده ایم.

 

برای تبیین نقش مسجد و الگوی جدید امامت جمعه و جماعت در گام اول، ارتباط پیشرفت با زیرساخت های نه گانه، ۱- امامت، ۲- علم، ۳-تزکیه، ۴- مکاسب، ۵- عبرت، ۶- فرقان، ۷- بیان، ۸- نفی سبیل و ۹- نظم را به صورت استظهاری تعریف می کنیم و سپس برنامه یک مسجد در خدمت رسانی به زیرساخت های نه گانه فوق الذکر (زیرساخت های پیشرفت) را بازتعریف می نمائیم.

 

با توجه به قواعد اصولی، درایه ای فقه البیان، خصوصاً اصل بیان مبتنی بر ظرفیت و اصل بیان مبتنی بر نظام مقایسه ۱۰ مفهوم ۱- کالبد متناسب با روابط انسانی، ۲- سود ارتباطی و نقش آن در بازتعریف درآمد و هزینه، ۳- نقش خانواده در آموزش و تربیت، ۴- تفاوت غذای صنعتی و غذای طیب، ۵- فوائد عمومی شدن تجارت، ۵- چگونگی روایت مبتنی بر شرک و تکذیب اماکن باستانی، ۶- تعلیم آداب پنج گانه انعقاد نطفه، ۷- محرومیت زدائی مبتنی بر روابط انسانی، ۸- آشنائی با نقش یهود در تدوین اسناد بین المللی، ۹- چگونگی انتخاب امام جامعه با تاکید بر بررسی تجربه الگوی انتخاب مسئول در جمهوری اسلامی و ۱۰- آشنائی با منطقه جغرافیائی جبهه مقاومت و ظهور (کنوز خَمس) را به عنوان مفاهیم پایه ای اقدام در الگوی امامت جمعه و جماعت پیشنهاد داده ایم. 

 

حجت الاسلام علی کشوری - تبیین بخش دوم اولین برنامه پیشرفت اسلامی

 در گفتگو با جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه زنجان - جمعه انتظار ۲۵ تیر ۱۴۰۰ هجری شمسی - قم

  • ۰۰/۰۶/۰۱