تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

ساخت آینده انقلاب اسلامی با توجه به تمدن سازی

تمدن نوین اسلامی

امام خامنه ای:
ما به دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می گیرد، از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد؛ یک الگوی مستقل. البته امروز محققین و صاحب نظران تلاش های فراوانی هم دارند می کنند برای اینکه این الگو را تدوین کنند
مردادماه 92

  • ۱
  • ۰

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سالانه گزارش های متعددی درباره میزان مصرف دارو در ایران منتشر می شود. به عنوان مثال گفته می شود: ایران جز سه کشور اول دنیا در مصرف دارو است و مصرف داروی ایران تقریباً به اندازه مصرف دارو در کشور چین است! متأسفانه گفته می شود: حجم بازار دارو در ایران سالانه ۴ هزار میلیارد دلار است (گزارش مدیر عامل بیمه سلامت)

همچنین گفته می شود: به صورت متوسط در ایران ۱۶ برابر میانگین جهانی آنتی بیوتیک مصرف می شود و یا اینکه می گویند: ۴۰ درصد مردم ایران خودسرانه دارو مصرف می کنند و اینکه هر ایرانی سالانه به صورت متوسط ۳۴۰ قرض مصرف می کند و....

حال پرسش اساسی این است که برای مقابله با این پدیده ضد سلامت -که البته سالانه حدود ۲ میلیارد دلار ضرر اقتصادی هم دارد- چه باید کرد؟!

 برخی برای مدیریت این پدیده ضد سلامت، ایده پرونده الکترونیک سلامت (که از توصیه های سند توسعه هزاره است) را به صورت جدی پیشنهاد می دهند و برای آن خاصیت هائی مانند ثبت مراحل درمان بیمار، ثبت داروهای مصرف شده، کنترل نشتی در سیستم توزیع دارو و.... را سیاهه می کنند! به عبارت بهتر برخی به وسیله جبر ناشی از پرونده الکترونیک سلامت به دنبال کنترل جبری توزیع و مصرف دارو و مدیریت تعارض منافع در این حوزه هستند! (قبلاً معایب تعارض منافع را بحث کرده ایم.)

 

در مقایسه با این ایده معیوب، در نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی برای مدیریت سونامی مصرف دارو در ایران، مسیری هدایت بنیان و علم محور را پایه ریزی کرده ایم. (مدیریت سونامی مصرف دارو از طریق راهبردهای نظم اختیاری) تدابیر نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری برای مدیریت این پدیده، ۱۵ بخش اصلی را شامل می شود؛ که مهمترین آن آشنا کردن مردم با ۱- عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی و ۲- آشنا کردن مردم با خاصیت های سلامت آفرین اشیاء عالم است. (مطابق با فهرست جدول فقهی تسخیر)

 

به وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی در دوره جدید توصیه می کنم: برای مبارزه با مافیای خطرناک دارو و مقابله با سونامی مصرف دارو، برنامه ی ملی تبیین عوارض سوء داروهای شیمیایی را طراحی و اجرائی کنید و در یک گام شجاعانه و پرفایده خاصیت های سلامت آفرین اشیاء عالم را برای مردم شرح دهد! + (مطالعه بیشتر درباره نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) 

 

حجت الاسلام علی کشوری - تنقیح مسئله پرونده الکترونیک سلامت

(از توصیه های مهم سند توسعه هزاره) با استفاده از روش موضوع شناسی فقه هدایت

 

یک شنبه ۶ محرم الحرام ۱۴۴۳ هجری قمری - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰- حوزه علمیه قم 

  • ۰۰/۰۶/۰۹